Rekordförsäljningen av ekologiska varor innebar en ökning med 0,8 procent jämfört med året före och nästan en fördubbling jämfört med 2004.
Bäst går ekologiska mejerivaror och ekologisk frukt. De står nu för sju respektive sex procent av den totala försäljningen av de båda varugrupperna. Förra årets raket är ekologisk fisk, vars försäljning tiofaldigades, från 0,3 till tre procent, mot året innan. Även ekologiskt kaffe, te, chokladdryck och frukt sålde bra, medan kundernas intresse för ekologiskt kött svalnade något.
Sålde för 206 miljarder
Detaljhandeln sålde totalt under 2008 livsmedel och drycker för 206 miljarder kronor, en ökning med 11 miljarder kronor, eller 5,7 procent, jämfört med 2007, rapporterar Statistiska centralbyrån (SCB).
Det var första gången sedan 2000 som den sålda volymen inte ökade. Kunderna har alltså betalat mer för varorna, men inte fått med sig mer i kassen hem. Mest ökade priserna på frukt, mejerivaror, oljor, fetter, bröd och spannmålsprodukter.
Spriten minskade
Alla varugrupper ökade i försäljning, utom sprit som minskade något. Kött ökade mest, därefter främst mjölk, ost och ägg samt oljor och fetter. Fisk däremot ökade bara med en halv procent.
Öl och vin sålde betydligt bättre i fjol än under 2007, plus 10,8 respektive 5,2 procent. Starkölens andel av detaljhandelns ölförsäljning har ökat från 54 procent år 2000 till 68 procent förra året.
Priserna på livsmedel och drycker steg i fjol med hela sex procent, jämfört med året före. Det är en kraftig prisökning om man ser till prisutvecklingen 2002-2007. Sett över en längre tidsperiod har livsmedelspriserna stigit med 17,4 procent mellan 2000 och 2008.