Särskilda laddgator inrättas nu i allt större takt i städerna. Foto: Vattenfall

Elbilen på frammarsch men tillgången ojämn

Uppdaterad
Publicerad

Intresset hos konsumenterna är stort för elbilar och elhybrider. Det bekräftas av återförsäljare av laddningsbara bilar i Sverige.

– Vi räknar med ett starkt bilår, säger Anders Norén från branschorganisationen Bil Sweden.

Förra året såldes rekordmånga bilar. Med 379.000 sålda bilar blev det det högsta antalet sedan mätningarna inleddes på 1940-talet.

– Även i år väntar vi en oerhört stark bilmarknad med en prognos på 360.000 sålda bilar, säger Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden, till SVT Nyheter.

Fler el-bilar väntas säljas i år

Av förra årets sålda bilar var 5,1 procent laddningsbara, antingen rena elbilar eller elhybrider. Prognosen för i år är 9,4 procent för andelen laddningsbara bilar.

Den 1 juli införs ett nytt system med höjda bonusbelopp från 40.000 kronor till 60.000 kronor för elbilar och lätta lastbilar, och 10.000 kronor för gasbilar.

Samtidigt höjs skatten för nyinköpta bilar med förbränningsmotorer med en stegvis höjning de tre första åren. Den höjda skatten berör inte bilar som registrerats före halvårsskiftet.

Ryckig försäljning

På grund av denna så kallade ”bonus-malus”-regel blir bilförsäljningen i år ryckig. Många förväntas köpa nya diesel- eller bensinbilar före halvårsskiftet för att slippa den höjda skatten. Andra väntar med att köpa laddningsbart och gasfordon för att håva in den höjda bonusen.

Men leveranstiden på helt batteridrivna elbilar är ofta lång.

– Vi har god tillgång och hög efterfrågan på laddhybriden Passat och på våra dieselbilar, säger Magnus Bertilsson på Volkswagen i Sverige.

VW ökar produktionen

Men för deras helt eldrivna märken är väntetiden lång, upp till tio månader, beroende på personliga önskemål. Med ett andra skift ökar nu VW produktionen från 30 till 70 bilar per dag i fabriken i Wolfsburg, enligt Der Spiegel.

Nissan har en ny elbil, som sålts i sitt första exemplar i Sverige, med en räckvidd på mellan 27 till 40 mil, enligt den nya mätstandarden WLTP.

BMW, Audi, Kia och Jaguar lanserar eldrivna suv-modeller med den räckvidden. Opel försöker komma igång med en modell med räckvidd på 50 mil, enligt motortidningar. Hyundai satsar också på bränslecellsbilar som tankas med vätgas. Teslas största marknad är USA men nya modeller väntas även till Europa.

Volvos elbil 2019

Volvo ska lansera en ny helt eldriven modell 2019.

– Vi har laddhybrider i dag och räknar med att ha utvecklat en helt eldriven bil under nästa år. Det tar tid att utveckla nya bilar, men vi ska dit. Det finns en starkt växande efterfrågan. Vi tycker att utbyggnaden av laddstationerna kunde gå snabbare, säger Jessica Span, Volvos försäljningsdirektör i Sverige till SVT Nyheter.

Allt fler laddpunkter

Möjligheterna att ladda eldrivna bilar ökar efter hand. Enligt laddinfra.se finns nu 4.785 så kallade publika laddpunkter i landet. Det finns alltfler laddgator med snabbladdningsstolpar i städer och vid motorvägar.

Vattenfall är en av aktörerna som bygger upp ett laddnät i Sverige och Europa som kallas Incharge, där man får tillgång till laddpunkter via en app och ett laddkort.

Sedan 1 februari finns möjligheter att söka laddahemma-stöd, ett bidrag på upp till max 10.000 kronor för att installera en laddstation i hemmet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.