Naturvårdsverket har nu utvärderat den omdebatterade elcykelpremien. Foto: Berit Roald, TT arkiv

Elcykelpremien utvärderad – så användes den

Uppdaterad
Publicerad

En välutbildad person med miljöintresse som vill ha motion utan att tulla alltför mycket på bekvämligheten. Så ser den typiske mottagaren av regeringens elcykelpremie ut.

Det är Naturvårdsverket  som nu utvärderat regeringens satsning på klimat och miljö i 2018 års budget. De har granskat individdata för de 89 396 svenskar som tog del av premien samt gjort en enkät bland 10 500 av dem.

– Det vi kan se är att kvinnor och män köpte elcykel i ungefär samma utsträckning och att det fanns fler elcykelköpare per 1 000 invånare i de södra delarna av landet än de norra, säger Erik Geijer som gjort utvärderingen.

Klimatkrisen

Båstad i topp

Båstad toppar med 30,5 ansökningar per 1 000 invånare medan Haparanda och Åsele hamnade i botten med 1,4. Utvärderingen visar också att elcykelköparna generellt har högre utbildning och inkomst än övriga befolkningen. Dessutom bättre hälsa, åtminstone svarar de själva så i enkäten. Äldre människor är något överrepresenterade.

– Många av de som uttryckte kritik mot elcykelpremien menade att den skulle bli en direkt subvention till storstadsbor men så blev det inte, säger Erik Geijer.

Enligt de 3 500 som svarade på hela enkäten ersätter ungefär varannan elcykeltur en resa som annars skulle gjorts med bil. Övriga ersätter resor som annars skulle skett med vanlig cykel, kollektivtrafik eller till fots.

Bekväm motion

Enkäten visar också att det främsta skälet till att köpa elcykel är att enkelt kunna ta sig till platser och få motion utan att göra alltför stort avkall på bekvämligheten.

Naturvårdsverket drar slutsatsen att ökad användning av elcykel troligtvis leder till minskade utsläpp av växthusgaser, ökad fysisk aktivitet och minskat buller. Men förmodligen även till en ökning av antalet trafikolyckor.

Utvärderingen av elcykelpremien

  • 368,2 miljoner kronor betalades ut till 89 396 personer
  • 48 procent var kvinnor, 52 procent män
  • Premien gällde cyklar köpta mellan september 2017 och september 2018
  • Premien uppgick till 25 procent av inköpspriset med ett tak på 10 000 kronor. Det genomsnittliga beloppet blev 4 100 kronor
  • Högsta andelen finns i Hallands län med 18,5 beviljade premier per 1 000 invånare
  • Lägsta andelen i Norrbottens län med 4,5 beviljade premier per 1 000 invånare

Källa: Naturvårdsverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet