Svenskt företag hoppas på elflyg – om fem år

Uppdaterad
Publicerad

Om fem år ska det finnas ett certifierat och godkänt eldrivet trafikflygplan med plats för 19 personer och en räckvidd på 40 mil. Det är vad en svensk tillverkare planerar för, och flygbranschen hoppas att elflygplan ska kunna ta över korta linjer inom Sverige eller till de närmaste nordiska grannstäderna.

En tjeckisk tillverkare, Phoenix, har byggt ett lätt elflygplan med plats för pilot och en passagerare. Vi tar ett par rundor i luften runt Bromma flygplats i Stockholm. Planet är litet och trångt ombord men enligt piloten ändå  “Europas största flyg-godkända elflygplan”.  

– Med fulla batterier når jag 200 km och då har jag en stor reserv kvar. I USA har vi kunnat nå nära 500 km som längst, säger piloten Martin Stepanek från Tjeckien. 

Korta rutter

Det svenska företaget Hart Aerospace planerar för att om fem år ha ett certifierat flygplan som drivs med el och kan flyga 19 personer en sträcka på 400 km.  

– Vi tror att marknaden finns på de korta rutterna. Stockholm-Visby t ex, eller regionalt i Norrland, säger vd:n och grundaren Anders Forslund.  

En fördel enligt Forslund är att en elmotor har färre rörliga delar än en som drivs med flygbränsle.  

– Man sparar in på reparationskostnaderna också, säger han.  

Men hindret är – precis som med elbilarna – batteriernas kapacitet. Det lilla tjeckiska planet har batterier i nosen och i vingarna. Litiumjon-batterier, precis som i en elbil. 

”Inte lösningen på Thailandsresan”

Kritiker har sagt att det behövs batterier som väger 30 kilo för att ersätta varje kilo flygbränsle.  

– Ja men effektiviteten ökar. Vanliga plan i dag flyger från Europa till Australien. Det är inte de resorna vi ska ersätta. Elflyg är inte lösningen på din Thailandsresa, men en flygning inom Sverige är kort och då spelar det ingen roll att batterierna är tyngre, säger Forslund.  

Batteri-tillverkningen sker ofta på ett miljöovänligt sätt, exempelvis med energi från kinesiska kolkraftverk. “Vi borde göra det i Sverige istället”, anser Transportföretagens branschchef för flyg, Fredrik Kämpfe:  

– Utvecklingen går fort nu. Internationellt har flygforskningen börjat titta på detta som en väsentlig del av framtidens flyg. Om vi själva styr upp produktionen får vi de villkor vi vill ha, säger han. 

Osannolikt men möjligt

Jonas Åkerman är transportforskare vid KTH i Stockholm och tror att planen på ett elflygplan för 19 personer om fem år är osannolika men inte omöjliga. “Det tar längre tid med allt”, säger han.  

När skulle elflyg kunna börja ge effekter för klimatet?  

– Om man skulle kunna elektrifiera det svenska inrikesflyget så blir det ca 7% minskad klimatpåverkan. Att nå en 10%-ig minskning kan antagligen ske lite efter 2050, säger han.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.