Facebook har bojkottats av hundratals företag. Arkivbild. Foto: Christine Olsson/TT

Facebook i Sverige: Bojkott inte rätt väg att gå

Publicerad

Facebook vill inte ha hatiskt innehåll på sin plattform, enligt Sverigechefen Sam Rihani. Men han tror inte att den bojkott mot bolaget som annonsforum, som flera svenska företag anslutit till, är rätt väg.

Facebooks Sverigechef Sam Rihani kommenterar nu kritiken som lyfts fram av det växande antal företag som bojkottar sociala medier-plattformen som annonsforum. Han vill inte svara på några frågor om situationen i Sverige, med hänvisning till att Facebooks åtgärder är globala, men skriver i mejlsvar till TT att ”vi vet att vi har mer jobb att göra gällande negativt innehåll”.

”Vi kommer troligen aldrig hamna i en position där vi slipper se den typen av innehåll helt och hållet”, skriver han.

Måste hitta balans

Facebook har regler som förbjuder att någon uttrycker sig nedsättande mot andra baserat på deras etnicitet, ursprung eller religiös tillhörighet.

”Det finns inga incitament för oss att det finns där. Tvärtom. Därför arbetar vi sedan många år tillsammans med myndigheter, partners, experter och våra annonsörer för att ständigt utveckla regelverken för att hitta rätt balans mellan yttrandefrihet och trygghet”, skriver Rihani.

Svenska företag bojkottar

Internationella storbolag och flera svenska företag har på senare tid valt att bojkotta Facebook som en protest mot hatiskt och rasistiskt innehåll på plattformen. Det handlar bland annat om Starbucks, Adidas, Coca-Cola och Unilever samt svenska aktörer som SJ, Oatly och Essity.

”Det här är svåra frågor där alla har ett gemensamt intresse av att det blir så bra som möjligt. Därför tror vi inte att en bojkott är rätt väg framåt, även om vi självklart respekterar varje annonsörs beslut i frågan”, skriver Sam Rihani.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer