Foto: Liberalerna/Kristdemokraterna/Rickard Liljero Eriksson

Facebooks annonsregler sätter stopp för partiernas valkampanjer

Publicerad

När Liberalerna och Kristdemokraterna skulle annonsera inför EU-valet satte Facebook stopp. Orsaken? I Liberalernas film syns två män som kysser varandra – och Ella Bohlin (KD) bär ett gevär.

Liberalernas kampanj består bland annat av en film med en scen där två män kysser varandra, vilket gjorde att filmen stoppades eftersom den ”avbildar personer som utför förförande eller antydda sexuella handlingar”. Det hela upptäcktes när Liberalerna i Karlshamn skulle göra en annons av inlägget.

– Filmen ska visualisera klassiska liberala värden som frihet, öppenhet och tolerans. Det känns som ett tragiskt nederlag att den mottas med precis motsatsen, säger Emanuel Norén, vice gruppledare Liberalerna i Karlshamn.

Även från Liberalernas huvudkonto stoppades annonsen.

– Vi har fått ett större antal hatiska kommentarer. Det är helt fruktansvärt att det ska vara så här 2019, det tror man inte, säger Eric Aronson, pressekreterare på Liberalerna.

Kampanj om jakt

Ella Bohlin (KD) har publicerat en kampanjfilm som handlar om jakt i sina sociala medier. I filmen har hon på sig jaktkläder – och ett gevär. Budskapet i filmen är att EU-politiker inte ska lägga sig i den svenska jakten.

– Filmen är helt okontroversiell. Det blir olyckligt när ett amerikanskt företag har fyrkantiga regler som påverkar vår valrörelse, säger Steven Crosson, presschef Kristdemokraterna region Stockholm.

Kan få positiv effekt

Kajsa Falasca är universitetslektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Mittuniversitetet och har forskat på bland annat politisk kommunikation. Hon tror att det faktum att annonserna stoppas kan ge kampanjerna större uppmärksamhet än tidigare.

– Är man lite cynisk kan man ju säga att det är syftet i sig. En del har åsikten att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet, men jag tror inte att det behöver leda till direkta effekter i valet: att man skulle få mer röster. Däremot kan det bli en snackis och man kan engagera människor, säger hon.

Hon menar också att riktlinjerna som Facebook har för annonsering är tydliga.

– Det är väldigt tydligt att till exempel vapen inte får förekomma, även om de säkert tycker att deras film är oskuldsfull. Intentionerna med reglerna håller vi nog med om att de är bra, sedan kan det krocka med avsändaren, säger hon.

Uppdatering: Liberalernas annons blev under onsdagkvällen godkänd av Facebook.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

EU-valet 2019

Mer i ämnet