Maj-Lis Palmén och hennes man ville bjuda hela sin familj med tre barn och deras respektive, samt fem barnbarn, på en resa. Maj-Lis ägnade många timmar åt att få ihop all logistik, men till slut bestämde hon sig för en all inclusive-resa till Fuerteventura, med avgång från Köpenhamn i november.
Men trots all omsorg med noggrann planering för familjerna som bor både i Skåne, i Halmstad och på Gotland stötte hon på ett stort problem. På grund av att flygbolaget som researrangören anlitat oväntat gick i konkurs tvingades researrangören att tidigarelägga familjens resa med 25 timmar.
– Det blev jättestruligt eftersom vi har bokat anslutningsflyg, hotellrum och parkeringsplats på flygplatsen. Men det verkar inte arrangören förstå, säger Maj-Lis Palmén.
Det största problemet för familjen är det anslutningsflyg som dotterns familj på Gotland har bokat för att ta sig till Köpenhamn. Maj-Lis och familjen vill få ersättning för åtminstone de drygt 5 000 kronor som de biljetterna kostade.
Ersätter inte
Researrangören beklagar det strul som konkursen orsakat deras kunder, men säger att de tyvärr inte kan ersätta anslutningsflyg som bokats via ett annat flygbolag. Arrangören säger också att de har erbjudit Maj-Lis flera olika förslag för att lösa problemet.
Förutom att familjen kan välja att acceptera det ändrade datumet så säger sig arrangören ha erbjudit försöka hitta en annan resa på ursprungsdatumet eller att familjen kostnadsfritt ska få avboka resan.
Reser ändå – för barnbarnens skull
– Hade det bara varit jag och min man som skulle rest hade jag avbokat direkt. Men man säger inte till fem barnbarn att resa vi pratat om så länge inte blir av, säger Maj-Lis Palmén.
Familjen har accepterat att resa på det ändrade datumet, men Maj-Lis tycker inte att arrangören har varit tydlig i sin kommunikation om vilka olika alternativ hon har haft. Framför allt anser hon att hon inte har blivit erbjuden en annan resa på ursprungsdatumet.