Får löften om ångerrätt – men kunderna känner sig lurade

Publicerad

Här kan du höra ett av de avtal som 4one tecknat med en äldre kvinna i Mellansverige. Hon ställer flera frågor för att försäkra sig om att hon inte binder upp sig – och får lugnande besked från säljaren. Besked som sedan visar sig värdelösa när hon vill bryta avtalet.

– Skicka över pappret så får vi läsa det då... innan jag skriver på nånting, säger kvinnan till säljaren, som inte förklarar att hon aldrig kommer att få något avtal att skriva på. Bara en skriftlig bekräftelse på det avtal hon just nu ingår över telefon.

Vissa delar av avtalet betonas starkt från säljarens sida medan andra kan vara svåra att uppfatta. Att alla priser är ”ex moms” (exklusive moms) nämns exempelvis bara snabbt i början av samtalet.

”Kan man säga ifrån?”

Senare i samtalet frågar kvinnan uttryckligen:

– Men om man inte gillar det här då, då behöver man inte ta det?

– Om det är något som inte stämmer överens vad jag lovat..., säger då säljaren.

– Om jag frågar min man och han säger ”nej det där ska vi inte ha”, kan man säga ifrån då? frågar kvinnan.

– Ja... jo det är klart, svarar säljaren.

Får nej från bolaget

Men när hon senare försöker säga upp abonnemanget får hon nej från bolaget – som undrar om hon hört inspelningen.

Efter att SVT börjat granska 4one Telekom har bolaget hört av sig till kvinnan och släppt kraven på henne.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kritiserade telebolaget 4one

Mer i ämnet