Inkassobolag bryter med kritiserade telebolaget 4one

Publicerad

De har hjälpt kritiserade 4one att driva in pengar från ofrivilliga kunder. Men efter SVT Nyheters granskning bryter nu inkassobolaget Alektum med telefonbolaget. Man ”tar helt avstånd” från försäljningsmetoderna, heter det.

Många kunder har blivit hotade med både inkasso och domstol av 4one. Så sent som i slutet av september skrev man till cancersjuke Göran Andolf, som SVT Nyheter tidigare berättat om, att ”Vi är en operatör som inte haft några tidigare prejudicerande ärenden (domstolsfall), vi kommer därför att ta alla ärenden som bestrids vidare till domstol.”

Tar avstånd

4one har uppgett för SVT Nyheter att man aldrig haft för avsikt att driva några ärenden hela vägen till domstol, men en rad ärenden har skickats till inkasso. Närmare bestämt till inkassobolaget Alektum, som SVT Nyheter kontaktade redan för några veckor sedan för en kommentar, och som då svarade att man ”ser över” samarbetet med 4one.

När vi i dag frågar hur översynen gått, blir svaret att Alektum nu beslutat avsluta allt samarbete med 4one. Alektum ”tar helt avstånd från företagets försäljningsmetoder som nu har blivit kända för oss” skriver Alektums vice vd Anders Svensson.

Tagit över fakturering

Samtidigt har Alektum tagit över faktureringen av de kunder som inte bestritt sina fakturor, och denna fakturering kommer att fortsätta. Frågan om en långsiktig lösning för dessa kunder kommer enligt Anders Svensson att lösas i samarbete med bolaget Limitless Mobile, som ger 4one tillträde till telefonnäten, och som tidigare i dag meddelat att man stoppar 4one från att koppla upp nya abonnenter.

Enligt Anders Svensson innebär den här lösningen att de kunder som är nöjda med 4ones tjänst kommer att kunna fortsätta ringa som vanligt, men att inga missnöjda kunder längre kommer att riskera inkassokrav från Alektum.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kritiserade telebolaget 4one

Mer i ämnet