Efter SVT:s granskning: Säljstopp för 4one

Publicerad

Nu stoppas kritiserade telefonbolaget 4one från att skaffa nya kunder. Beslutet fattades i går av bolaget som gett dem tillgång till Tele2:s nät.

SVT har i flera dagar granskat företaget 4one som fått flera hundra klagomål till olika instanser för sin telefonförsäljning.

Man har knutit upp äldre personer till långa företagsabonnemang, och när de velat ångra sig har bolaget svarat att de inte har någon ångerrätt – och skickat slutfakturor på mellan 10.000 och 15.000 kronor med hot om inkasso och domstol.

Bolaget har svarat att problemen hänger samman med tidigare anställda som nu slutat, och hävdat att man numera har en nolltolerans och släppt ett stort antal kunder.

Missnöjda kunder

Flera kunder har också fått besked från bolaget de senaste dagarna, om att bolaget släppt sina krav. Samtidigt fortsätter missnöjda kunder höra av sig, till både myndigheter, Telekområdgivarna och SVT.

4one har inget eget telefonnät utan köper in sig på Tele2:s nät via ett tredje bolag: Limitless Mobile AB.

Tele2 har avböjt intervju med SVT men har via mejl uppgett att 4ones beteende är oacceptabelt. Tele2 uppger också att man satt press på Limitless Mobile AB. Däremot har Tele2 sett sig förhindrade att själva vidta några åtgärder direkt mot 4one.

Stopp från i går

SVT har sökt företrädare för Limitless Mobile sedan torsdag förmiddag, och nu förklarar bolaget att man arbetat intensivt med frågan de senaste dagarna.

– Vi tar helt avstånd från det som 4one  gjort och deras metoder, säger Peter Daun, Country Manager på Limitless Mobile AB till SVT.

I går beslöt man att stoppa 4one från att sälja nya telefonabonnemang tills vidare.

– Det innebär säljstopp. Från och med i går kan de inte aktivera nya kunder, säger Peter Daun.

De pågående 4one-abonnemangen stoppas inte, eftersom man i så fall enligt Peter Daun skulle riskera att ett stort antal personer helt enkelt skulle stå utan telefoni.

Utredning avgör

Limitless kommer nu att utreda ifall 4one förändrat sitt beteende som man lovat. Enligt Peter Daun kommer man inte att nöja sig med bolagets egna utfästelser utan kontrollera saken med fler aktörer.

– 4one har skickat ett brev med löften om förändringar, att de släpper alla reklamationer och så vidare.

– Betrakta säljstoppet som en karens. Det finns trots allt ett antal nöjda kunder och då kan man inte stänga ner trafiken. Men det kommer att vara nolltolerans från vår sida när det gäller säljmetoderna.

Alternativen blir att 4one så småningom antingen får en ny chans eller stängs av helt från nätet.

– I så fall kommer kunderna att få erbjudande att teckna sig hos någon annan operatör.

Lång dialog

Enligt Peter Daun har man arbetat med frågan sedan mitten av augusti, då 4one redan uppmärksammats på flera håll för sina metoder. Men det var alltså inte förrän i går som man stoppade 4ones möjlighet att bedriva försäljning.

– Vad säger du till den som tycker det verkar märkligt att åtgärden kommer först efter att det uppmärksammats stort av SVT?

– Vi har ju ingen relation med slutkunder, så vi sitter inte med några ljudfiler. Vi agerar efter sunt förnuft och resonerar med andra parter i en dialog.

– Men den dialogen har pågått i en och en halv månad och ni vidtar inte någon åtgärd förrän det blir stor uppmärksamhet och ni blir namngivna?

– Så kan du se på det.

– Ni har ju kunnat stoppa försäljningen i en och en halv månad?

– Rent tekniskt kan man säga det, ja.

Men ni har i stället fört dialog i en och en halv månad och nu vidtar ni åtgärden?

– Den tekniska åtgärden har vi infört nu, eftersom vi inte vet om bolaget berättar sanningen eller inte. Och i väntan på den utredningen har vi gjort det här valet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kritiserade telebolaget 4one

Mer i ämnet