Fejkade människor gör succé i sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

Nästa yrkeskategori där jobben hotas av robotar: influencers. Virtuella personligheter tar en allt större andel av den växande marknaden för influencer-reklam.

Än dröjer det innan robotar går på gymmet och fikar med kompisar, i verkliga livet. Men i sociala medier gör de redan det med miljontals följare. En av de mest framgångsrika är Lil Miquela, med tre miljoner följare på Instagram.

Enligt OnBuy's uppskattning är hon virtuella branschens bäst betalda, och drar genom sponsrade inlägg in uppskattningsvis drygt 100 miljoner kronor per år till bolaget Brud som skapade henne.

– Det var hon som satte strålkastarljuset på det här fenomenet. Hon har experimenterat med en massa spännande saker. Från att videoblogga på Youtube till att intervjua verkliga kändisar, berättar Christopher Travers som själv skapar virtuella influencers och ligger bakom sajten Virtualhumans.org.

Fördubblad marknad

Influencer-marketing tar en allt större del av reklamkakan. Enligt Business Insiders prognos spås marknaden fördubblas till 15 miljarder dollar i slutet av nästa år.

– Våra vanor förändras från offline till online. Tidigare letade vi mode eller heminredning i fysiska butiker eller magasin, numer hittar vi inspiration i sociala medier. Parallellt med det har utrymmet för influencers exploderat, konstaterar Sam Foroozesh, vd för influencermarknadsföringsbyrån Cure Media.

Storföretag framgångsrika

En allt större del av de pengarna går till virtuella influencers. Men Christopher Travers påpekar att det ännu är så pass kostsamt att skapa en lyckad humanoid att det främst är stora företag som har råd att hålla liv i en sådan människoliknande figur framgångsrikt.

– Det är ofta ett team om 10 personer bakom, det skapas faktiskt en hel del nya jobb också genom det här, påpekar Travers, och spår en framtid där kändisar skaffar sig en digital variant för att hinna producera mer innehåll på fler plattformar. 

Löwengrip lyfte aldrig

Isabella Löwengrip försökte sig på något liknande. Men hennes digitala version, ”Gabrielle”, lyfte aldrig.

– Idén med min sociala medie-klon var att med hjälp av artificiell intelligens se vilket material som är det mest intressanta just nu. Trendade ett ämne skulle min robot prata om det samma dag. Men jag tänkte nog för mycket ”tech” i det här. Det är trovärdigheten och transparensen som folk lockas av, säger Löwengrip i Ekonomibyrån.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.