Ungefär fyra av fem svenskar sköter sin deklaration digitalt, enligt Skatteverket, och från tisdagen den 21 mars kan du börja deklarera.
En nyhet för i år är att den som skaffar en digital brevlåda kan få eventuella pengar tillbaka innan påsk. Dessutom har tiden för att skaffa en brevlåda förlängts veckan ut.
Förutom en sådan brevlåda krävs att du godkänner deklarationen digitalt, utan ändringar eller tillägg, senast den 29 mars om du vill ha pengarna till påsk.
Se tidigare deklarationer
En annan nyhet är att du på ”mina sidor” på myndighetens sajt kan se din deklaration och även de tidigare från de senaste åren. På det sättet kan du som stöd se hur du tidigare har fyllt i eventuella tillägg och ändringar.
Annat du behöver hålla koll på vad gäller skattenyheter är slopade avdrag för pensionsspar och förvaltningsutgifter samt att skattereduktion för gåva har tagits bort.
Dessutom har en del regler ändrats för rot och rut sedan sist. Bland annat sänktes skattereduktionen för arbetskostnad för rot till 30 procent, från 50 procent, vid förra årsskiftet.
Viktiga datum
21 mars: Skatteverkets e-tjänst på hemsidan samt mobilappen öppnar för deklaration. Samtidigt börjar verket att skicka ut pappersdeklarationer.
26 mars: Sista dagen att anmäla digital brevlåda inför årets deklaration.
29 mars: Sista dagen att deklarera för att få återbäring i april, om du har digital brevlåda.
5 april: Skatteverket börjar betala ut skatteåterbäring för dem med digital brevlåda som har deklarerat utan ändringar och tillägg.
14 april: Sista dagen då alla ska ha fått sin pappersdeklaration.
2 maj: Sista dagen att deklarera.
Källa: Skatteverket
Digital brevlåda
Min myndighetspost – endast för myndighetspost från de myndigheter som är anslutna till tjänsten.
Kivra och Digimail från Bring – både för myndighetspost och post från anslutna företag.
Du behöver inte själv anmäla till myndigheterna och företagen att du har en digital brevlåda. Tjänsten är knuten till ditt personnummer och all post som är ställd till ditt personnummer kommer att skickas till din elektroniska brevlåda.
Du registrerar dig med hjälp av ditt bank-id. Till skillnad från din mejlinkorg skyddas posten i din elektroniska brevlåda genom att du måste logga in med bank-id.
De digitala brevlådorna är gratis för konsumenter.
Källa: Min myndighetspost, Kivra, Bring Digimail