Enligt Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket som sysslar med rådgivning till konsumenter, har klagomålen på dejtingsajter ökat med 20 procent i sommar i jämförelse med i fjol (perioden maj-augusti). Hittills i år har det kommit in över 400 klagomål till verket och de kommunala konsumentvägledarna.
”Många tycker det är pinsamt”
– Vi märker att många har frågor. Och jag tror att mörkertalet är stort, för många tycker nog att det är lite pinsamt att anmäla, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.
Enligt Girzl är det vanligt att konsumenterna tror att de tackar ja till ett gratis medlemskap på sajterna, men som i stället visar sig vara ett dyrt abonnemang som är svårt att komma ur.
Vilseledande priser
Ett annat vanligt problem är vilseledande priser. Till exempel kan konsumenten kryssa för ett halvårs medlemsskap till ett billigt pris, som sedan visar sig vara ett årsabonnemang till ett mycket dyrare pris.
– Dessutom förekommer det att konsumenten tackat ja till någon lockvara eller svarat på en marknadsundersökning för att få en gåva – och på så sätt hamnat i ett dejtingabonnemang, säger Jolanda Girzl.
Pratar med myndigheter i Europa
Flera av de anmälda sidorna drivs från andra länder, något som försvårat Konsumentverkets arbete. Men verket uppger för SVT Nyheter att man för en dialog med systermyndigheter i andra europeiska länder för att komma åt problemet.
Lockar med sexdejter
Många av företagen driver sajter som riktar in sig på tillfälliga förbindelser. Ett av de mest anmälda heter HQ Entertainment Network och är baserat i Österrike. De driver åtminstone elva sajter på svenska, som samtliga riktar sig till män och ofta anspelar starkt på sex, engångsligg och affärer. Flera av anmälarna säger sig ha fått krav på inkasso från företaget, trots att de sagt upp sina abonnemang eller använt sig av den lagstadgade ångerrätten.
– De började skicka pressningsmeddelanden och hotade med juridiska åtgärder. Jag fick panik, säger en av anmälarna, som säger sig ha fått över tio inkassobrev.
Går ut med varning
Nu vill Konsument Europa varna konsumenter och mana till försiktighet.
– Man ska tänka på vad som gäller för just den sajt man söker sig till. Ta reda på lite om företaget och titta på vilka villkor som gäller för medlemsskapet. Kontrollera ångerrätten – och framförallt hur man gör en uppsägning. Det kan ibland vara väldigt svårt och otydligt, säger Jolanda Girzl.