Under dagen har SVT och andra medier berättat hur Detur-resenärer i Turkiet krävs på betalning från sina hotell trots att man redan betalat för en paketresa. Från flera håll uppges hotell låsa gäster ute från rummen om de inte betalar.
Vittnesmålen kommer bland annat från Alanya, där bråk mellan gäster och hotellpersonal uppstod efter att Deturs kunder ombetts att själva betala för sina rum.
Hotellen har hänvisat till att Detur inte ska ha betalat för rummen, något som Detur nu tillbakavisar i sitt uttalande. Där hävdar man också att det fax, som påstås ha kommit från Detur och där gäster utlovas återbetalning för sina utlägg när man betalat hotellen, inte är autentiskt.
Stoppar verksamheten
Samtidigt som uppgifter spridits om att Detur ska ha blivit uppköpta så har det under dagen varit dödstyst från bolaget. Pressavdelningen har inte svarat på några frågor och Deturs svenska sidor på både Facebook och Instagram har stängts ned.
När SVT under torsdagseftermiddagen besökte den adress i Stockholm där Detur är registrerat, så finns där ett annat företag som uppger att man bara sköter Deturs redovisning och korrespondens – och att Deturs verksamhet sköts från hemmakontor.
Men i det skriftliga uttalandet bekräftar nu Detur de uppgifter som under dagen refererats i turkiska medier, att Detur till följd av bland annat sviktande reseunderlag, bränslekostnader, inflation och Ukrainakrig, valt att göra en omorganisation och en ”omstart” för att ”bättre möta framtidens utmaningar på bästa sätt”.
Detta innebär i sin tur att bolagets processer och aktiviteter ”kommer att pausas under en period” och att ”återstoden av chartersäsongen 2022 kommer att ställas in.” (Hela uttalandet nedan).
Vet du mer? Är du påverkad av det inträffade? Kontakta SVT.