Alla de 20 företag som har störst koldioxidutsläpp – räknat på deras direkta utsläpp i Sverige – har tydliga målsättningar om minskade utsläpp.
– I dag är näringslivet definitivt mer på för att minska utsläppen. De vill vara en del av lösningen, säger Nina Ekelund, generalsekreterare för Hagainitiativet.
Enligt en rapport som nätverket tagit fram lovar många av de 20 granskade företagen att komma ner till noll eller nästan noll utsläpp långt tidigare än 2045, vilket är Sveriges nationella mål om klimatneutralitet. Snabbast är en rad energiföretag, med Göteborg energi i spetsen (se faktaruta). Men även oljejätten Preem siktar på att vara nära nollutsläpp till 2035.
– Vi är en stor utsläppare i dag. Hela vår strategi handlar om att vara en del av omställningen, säger Katarina Thorling, hållbarhetschef på Preem.
Kunderna kräver fossilfritt
Granskningar som SVT har gjort har visat att flera av företagen i fråga tidigare inte uppfyllt sina egna miljömål. SSAB, som är det företag i Sverige som släpper ut mest, har exempelvis fått mycket uppmärksamhet för satsningar på fossilfritt stål men har de senaste åren minskat sina utsläpp ganska marginellt.
Nu har SSAB skärpt sina policybeslut. Till 2032 ska företaget sluta med fossilt kol i sina båda masugnar i Oxelösund och Luleå vilket väntas minska utsläppen med 80-90 procent.
Stockholm Exergi ha utsläpp nära noll till 2035. Men genom koldioxidlagring ska man redan 2026 ha negativa utsläpp. Enligt företaget har politiska beslut om skatter och utsläppsrätter varit avgörande för avvecklingen av olja och kol. Men att man nu snabbt vill ner till noll beror dock på krav från andra håll:
– Det är våra kunder, fastighetsbolag och företag, som vill köpa energi och värme som helst är helt fri från fossila avtryck. Det är de som nu driver oss att investera för att kunna nå nollutsläpp, säger hållbarhetschef Ulf Wikström.
”Hållbarhet och lönsamhet går hand i hand”
Hagainitiativet menar att företagen behöver samverka mer med politiken för att kunna nå sina mål. Men också att många företag i dag ser fördelar med stränga – men långsiktiga – klimatregler:
– Företagen vill ta marknadsandelar. De som är först ut med produkter med låga utsläpp kommer att bli mer lönsamma, här går hållbarhet och lönsamhet hand i hand, säger Nina Eklund.