Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nu kritiserar chefer för 220 olika företag politiker för att inte ta klimatfrågan på allvar.

Storföretag i upprop för tuffare klimatpolitik

Uppdaterad
Publicerad

Klimatomställningen skapar enorma möjligheter för svenska företag. Därför borde politiker öka takten i klimatpolitiken – istället för att bromsa den. Det skriver tunga representanter för över 200 företag, som representerar 20 procent av Sveriges BNP.

Företagen är bekymrade över att politikerna på båda sidor lyfter klimatomställningen som ett problem, när företagen istället ser möjligheter för svenska företag och därmed svenska jobb.

Uppropet på Aftonbladet debatt har undertecknats av vd:ar och hållbarhetsansvariga för företag som Ericsson, Preem, Ica, Telia, Skanska, som tillsammans omsätter över 1 000 miljarder kronor.

Val 2022

– Valrörelsen har handlat om att tävla i att inte göra något för klimatet, eller till och med att gå bakåt, säger Pär Svärdson, vd på näthandelsföretaget Apotea.

Vädjar om strängare regler

Många företag som själva har stora utsläpp står bakom uppropet, men företagen tycker att det är en självklarhet att Sverige skall gå före i klimatomställningen. De som går före i klimat och hållbarhetsfrågor, är de som kommer locka till sig både investerare, kunder och talanger, menar företagen. De efterlyser en politik som pekar mot klimatmålen, och vädjar uttryckligen om strängare regler.

– Just hög ambitionsnivå på klimatområdet och tuffa regleringar, är det som gjort Sverige konkurrenskraftigt historiskt, säger Telias hållbarhetschef Sara Nordbrandt.

”Där vill jag att Sverige skall vara”

Hon menar att vissa saker kan företag göra på egen hand, men pekar på att stora förändringar kräver att näringsliv och politik går hand i hand för att skapa förutsättningar för till exempel återvinning och en cirkulär ekonomi.

När vissa företag tycker att hårda miljöregler är problematiskt ger Apoteas vd en annan bild:

– Att vara bakåtsträvande, och leva på gårdagens förutsättningar, tror jag är väldigt kortsiktigt. I det långa loppet är den som står för nästa generations teknik och har tanken framåt den som blir vinnaren, där vill jag att Sverige skall vara.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Val 2022

Mer i ämnet