Lugnt på Arlanda i spåren av coronapandemin. Foto: Foto: Fredrik Sandberg / TT

Analys: Flygbranschen ritas om i grunden

Uppdaterad
Publicerad
ANALYS ·

Nu varslar SAS 5000 anställda i Norden. Som så många andra flygbolag kämpar SAS för sin överlevnad. Och det i en tid när ingen vet hur vårt resande ser ut de närmaste åren.

Johanna Cervenka

Ekonomikommentator

För en redan pressad flygindustri står nu klart att Corona-krisen inte är någonting som går över på några veckor. Även om flera länder tänker återuppta vissa flyglinjer är det långt ifrån normalläge. Beskedet från politiker och ansvariga experter i Sverige är att vi får räkna med att semestra hemmavid i sommar. Och även om flyg skulle gå, är det i det närmaste omöjligt att planera en semester då du inte vet om ett land fortfarande kämpar med smittspridning och där restauranger och affärer är stängda eller bad på stranden förbjuden.

Det finns inte längre någon resemarknad att tala om. Det är med den insikten som SAS varslar 5000 av sina anställda. Inte alla varsel blir uppsägningar men när plan står på marken och kan få stå på marken under en lång tid kämpar SAS och andra flygbolag för sin överlevnad. Kostnader måste bort, och det snabbt.

Efter att skuldtyngda Norwegian uppskattat att de inte ser en normal efterfrågan på flyg förrän nästa år så låg det så att säga i korten. Flygjätten Lufthansa har flaggat för att de inte överlever om de inte får stöd från flera europeiska länder.

Osäkert om affärsresorna

Även om semesterresenärer är strösslet på glassen så är flygindustrins bröd och smör är affärsresenärerna. Våra sommarresor är viktiga men resten av året är det företagen som i mångt och mycket håller flygbolagen i luften.

När allt fler företag börjar förstå nyttan med digitala möten och att mycket av ett företags problem går att lösa på distans är det osäkert hur affärsresandet ser ut i framtiden. Och när kommer vi vara bekväma att trängas på flyg igen, att träffa hundratals människor på konferens. Det är det ingen som vet.

Sannolikt med högre biljettpriser

I USA har flygbolagen försökt att ersätta passagerartrafik med flyggods. Men Corona-krisen väcker också frågan hur hållbart vårt resande varit i grunden. Marknaden för flyg i Europa var innan krisen glödhet med överetablering, tusentals flygplan beställda och priserna nedpressade på sällan skådade nivåer. I USA domineras flygmarknaden av några få jättar. Det är troligt att så också blir fallet i Europa. Med färre flygbolag och sämre konkurrens är det också sannolikt att biljettpriserna ökar. I klimatkrisens spår vill många se ett minskat flygresande. Den trenden kan nu få en ofrivillig knuff av en pandemi ingen kunde förutse.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.

Coronapandemin

Mer i ämnet