Foto: TT

Forskare: Vänta med betyg i skolan

Uppdaterad
Publicerad

Det finns inget stöd inom forskningen för att tidiga betyg generellt ger bättre resultat i skolan. Det framgår av en kartläggning av betygsforskningen, gjord av Vetenskapsrådet. Däremot påverkas olika elevgrupper olika av betygen.

Sen 2012 får svenska elever betyg i årskurs sex. Men förra året föreslog den dåvarande regeringen att betyg bör ges redan i årskurs fyra.

Förslaget har mötts av hård kritik från flera håll, bland annat från skolmyndigheter, lärarfacken och Kungliga vetenskapsakademien. Och nu ifrågasätts tidiga betyg även av Vetenskapsrådet, som inför starten av det nya Skolforskningsinstitutet gjort en omfattande kartläggning av aktuell betygsforskning. En av forskarna bakom studien är Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Örebros universitet.

– Vi har faktiskt inte hittat en enda forskningsstudie som rekommenderar tidiga betyg i skolan, utan det man pratar om är tidig uppföljning av mer kvalitativt slag, att det ger positiva effekter, säger han.

”Betyg kan ha negativ effekt”

Enligt kartläggningen saknas det stöd för att tidiga betyg ger bättre resultat, till exempel på det internationella testet Pisa.

– Det vi ser, och vilket även OECD konstaterat, är att ett lands betygssystem spelar väldigt liten roll för ett Pisa-resultat. Vi har gjort egna analyser och ser inga samband mellan när man börjar sätta betyg och vilka resultat eleverna når på Pisa, säger Lundahl.

Däremot har betyg olika effekter för olika elevgrupper.

– Det spelar inte så stor roll om man får betyg när man är äldre eller lyckas bra i skolan, men för yngre elever och svagpresterande kan betygen ha en negativ effekt, säger han.

Vad drar ni för slutsatser av detta?

– Vi skulle rekommendera att man är väldigt försiktig med att sänka betygsåldern ytterligare. Vi vet inte exakt när den mest lämpade åldern är att införa betyg. Vi måste studera och se: Har det blivit önskvärda effekter av att man införde betygen i årskurs sex eller har det blivit negativa effekter av det? Och utifrån det ha en förutsättningslös diskussion om vad som är mest kloka nästa steg i frågan, säger Christian Lundahl.

Fakta om undersökningen:

Vetenskapsrådet har inför starten av det nya Skolforskningsinstitutet har tagit fram olika forskningsöversikter, där en handlar om betyg. Kartläggningen bygger på en genomgång av svensk och internationell forskning, och runt 6000 vetenskapliga sammanfattningar, 500 artiklar och 40 avhandlingar har ingått.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.