”Det finns en ojämlik relation inbyggd i att man serverar någon annan. Vissa gäster utnyttjar det”, säger forskaren Kristina Zampoukos. Arkivbilder. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT, Staffan Claesson/TT

Forskaren: Så skapas en grogrund för sextrakasserier i restaurangbranschen

Publicerad

Uttrycket ”kunden har alltid rätt” kan bidra till sexuella trakasserier inom restaurang– och hotellbranschen. Det menar forskaren Kristina Zampoukos som gör en studie i ämnet vid Mittuniversitetet.

Genom djupintervjuer med anställda inom olika yrkesgrupper ska Kristina Zampoukos, lektor i kulturgeografi vid Mittuniversitetet, granska hotell- och restaurangbranschen. Problemen med sexuella och rasistiska trakasserier samt hot ska kartläggas – i hopp om att hitta konkreta åtgärder.  

Varför valde du att forska om det här? 

– Jag fick veta från olika håll om att det här var ett problem. Dels genom fackliga rapporter, dels genom de studenter jag träffar. De jobbar ofta extra på hotell och restauranger och deras erfarenheter vittnar om problem i branschen.

Vilka problem då? 

– Inom restaurangkök har det länge funnits en hierarkisk organisation. Dessutom är det en bransch med många tillfälligt anställda. Det finns även en kultur som sammanfattas med ”kunden har alltid rätt” – där det förväntas att den som serverar ska vara trevlig, öppen och social.

– Allt det här kan bidra till att skapa en grogrund för sexuella trakasserier, hot och våld. Serverar man alkohol finns det ytterligare en risk att det urartar.

Ni har i er studie djupintervjuat 15 personer hittills – vad säger de om trakasserier från gäster? 

– Att det förekommer, så klart. De som jobbar är ofta unga kvinnor i osäkra anställningar, det förekommer alkohol och det finns en ojämlik relation inbyggd i att man serverar någon annan. Vissa gäster utnyttjar det.

Genom djupintervjuer med anställda inom olika yrkesgrupper ska Kristina Zampoukos, lektor i kulturgeografi vid Mittuniversitetet, granska hotell- och restaurangbranschen. Foto: Erik Holmström

Vad ser ni för andra tendenser utifrån intervjuerna? 

– Det finns positiva tecken på att ett nytt ledarskap tar form i restaurangköken, eftersom man öppnar upp för fler kvinnliga kockar. En annan trend är de öppna köken där gästerna kan se kockarna i arbete. Att veta om att man blir iakttagen kan ändra beteenden.

– En bartender berättade att man kan se till att baren ofta är uppbyggd – så att personalen rent fysiskt hamnar högre upp än gästen. Det finns strategier i hur man kan planera den fysiska arbetsmiljön.

Studien vid Mittuniversitetet avslutas 2022. Under förra året publicerades en del andra studier och undersökningar i ämnet:

  • Arbetsmiljöverket har undersökt skillnader i arbetsmiljö, däribland utsatthet för sexuella trakasserier, beroende på anställningsform.
  • Den norska forskningsstiftelsen Fafo har kartlagt sexuella trakasserier inom hotellbranschen i Skandinavien.
  • Svenska LO har undersökt utsattheten för sexuella trakasserier bland deras medlemmar.

Om studien

Forskningsprojektet ”Bara en bagatell – eller? Att avnormalisera trakasserier och hot om våld på hotell- och restaurangarbetsplatsen” pågår till februari 2022 och görs vid turismforskningsinstitutet ETOUR på Mittuniversitetet. 

Runt 25-30 djupintervjuer planeras att genomföras, och eventuellt även gruppintervjuer.

Studien genomförs av Kristina Zampoukos, lektor i kulturgeografi vid Mittuniversitetet, Klara Persson, forskningsassistent, samt Katja Gillander Gådin, professor i folkhälsovetenskap.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.