Förtroendet för SAS skadat

Publicerad

Den långvariga pilotstrejken har skadat förtroendet för SAS och i viss mån även för flyget som helhet. Det säger flygexperter till TT.

– Om man får ett rykte om sig att ha strejker som är långvariga så är det inte bra för förtroendet, för det här påverkar trafiken. Även den dag strejken slutar så är det kanske så att folk som ska åka de närmaste veckorna inte gärna bokar SAS, säger Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör på Travelinsider.

– På lång sikt brukar minnet vara kort, men de närmaste månaderna så drabbas man säkert av en minskad efterfrågan. Förtroendet är uppenbarligen lite rubbat.

Pilotstrejk

Saknar stöd för strejken

Ohlsson pekar också på att strejken kom oväntat och inte hade föregåtts av diskussioner i medierna. Han konstaterar att det råder ett ”kompakt motstånd” mot strejken i opinionen.

– Och det förstår man när folk blir lämnade och egentligen inte har väntat sig det här alls. Och att det skulle bli så långvarigt är ovanligt för en svensk strejk, vilket arbetsområde man än väljer.

Skulle det bli fler strejker som drabbar även andra flygbolag så kan förtroendet för flyget som pålitligt resealternativ rubbas, tror Jan Ohlsson.

– Du vet ju hur tåget är med de dåliga banorna och de ständiga förseningarna, det har ju definitivt rubbat förtroendet för att boka tågbiljetter.

Ekonomiskt ansträngt läge

Även Christer Åström, journalist på tidningen Flygrevyn, ser långvariga effekter för SAS.

– Det är en allvarlig del av det hela, nämligen skadan på varumärket. Det vet man från tidigare konflikter som har inträffat i Europa och USA att det tar månader innan passagerarna har förtroende och återvänder, vilket avspeglas i minskade bokningar och det kan man se redan nu.

För SAS kommer konflikten i ett läge när bolaget är ekonomiskt ansträngt.

– Resultatet för andra kvartalet var en flopp och nu har man en konflikt som kostar tiotals miljoner per dag, säger Åström

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pilotstrejk

Mer i ämnet