Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför blev 2023 det värsta året – och hur hänger det ihop med historiska beslut? Se tre orsaker här. Foto: Mats Andersson/TT/Alex Bolevin/SVT

Fyra händelser bakom 9 000 försenade tåg

Publicerad

2023 blev det sämsta tågåret på 13 år. Fyra enskilda händelser pekas ut som särskilt bidragande till förseningarna – och resulterade i kritiska störningar för över 9 000 tåg.

SVT Nyheter har kartlagt tågförseningarna förra året – här kan du söka på din station och se vad som låg bakom förseningarna.

De främsta orsakerna till förseningarna förra året var infrastrukturfel samt olyckor och tillbud enligt järnvägsbranschens årsrapport.

Men fyra enskilda händelser pekas ut som särskilt påverkande.

• Arlanda Express-urspårning

Den 27 maj spårade ett Arlanda express-tåg ur norr om Stockholm. Det resulterade i omfattande skador på spåret som tog flera månader att åtgärda. Tåg tvingades passera platsen på enkelspår och med reducerad hastighet.

Trafikverket pekar i sin årsredovisning ut urspårningen som “den enskilt största orsaken till den lägre punktligheten 2023” för persontågen. Normalt sett är Arlanda Express-tågen Sveriges mest punktliga tåg.

Totalt resulterade händelsen i 1 283 störningstimmar och kritiska störningar för 5 311 tåg, vilket innebär en försening på mer än fem minuter vid slutstation.

• Banvall brast efter regnkaos

Kraftigt regn gjorde att banvallen gav vika och ett SJ-tåg med 120 passagerare spårade ur mellan Iggesund och Hudiksvall i augusti förra året. Tre personer fick föras till sjukhus.

Höga vattenflöden gjorde att återställning av järnvägen dröjde vilket resulterade i kraftiga förseningar under en månads tid.

533 störningstimmar registrerades på händelsen och 293 tåg beräknas ha fått kritiska störningar.

• Godståg spårade ur

I oktober spårade ett godståg ur på Sävenäs rangerbangård i Göteborg. Det bidrog till att två spår inte kunde användas under ett par månaders tid, framför allt godståg påverkades men även persontåg.

Totalt resulterade det i 980 störningstimmar och 653 tåg med kritiska störningar.

• Strul med nytt planeringsverktyg

Införandet av ett nytt trafikplaneringssystem bidrog till stora förseningar under förra året. Bland annat på grund av strul med tidtabeller, banarbeten och planering för personal samt fordon.

Det bedöms ha resulterat i minst 4 000 störningstimmar och 2 900 tåg med kritiska störningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.