-Jag tycker att kampanjen är genialisk. Lappskrivande är något de flesta har erfaranhet av, och det finns faktiskt en tydlig avsändare på utskicken.
Att många har blivit upprörda av kampanjen är i sig inte konstigt, enligt Heghammar. Han tror också att Rix FM måste ha varit förberedda på reaktionerna.
Enligt Fredrik Heghammar stämmer devisen ”all reklam är bra reklam” eftersom reklam per automatik genererar uppmärksamhet. Han tror också att reklambyrån som ligger bakom kampanjen kommer att hyllas inom branschen.
Företag dåligt förberedda
Ett problem som ofta uppstår i dagens mediaklimat är, enligt Heghammar, att många företag har dålig krisberedskap vid liknande situationer.
-Man vill finnas med i sociala medier, men är inte förberedd på reaktionerna som som kanaliseras i dessa efter en reklamkampanj.
Enligt Fredrik Heghammar är många företag dessutom ofta dåliga på tajming.
-Har det exempelvis skett en flygkrasch någonstans i världen och man väljer att placera en annons för ett flygbolag bredvid artikeln som rapporterar om denna, så är det ju osmakligt.
Anna Grönberg
anna.gronberg@svt.se