Foto: Skärmdump hm.se/privat

Efter skräckvideon – H&M föreslår angora i julklapp

Publicerad

Trots att man fortfarande inte vet om angoraullen som används producerats genom djurplågeri väljer klädjätten H&M att ha med flera plagg i årets julkampanj.

Det är nu en dryg vecka sedan SVT kunde publicera bilderna som avslöjar den mörka sidan av angoraindustrin. Ljudet av de skrikande kaninerna som får sin päls avsliten chockade många och spreds med rekordfart.

Det dröjde inte länge innan flera stora företag slog bakut och meddelade att man omedelbart stoppar produktionen av plagg innehållande angora. Ett av dessa var klädjätten H&M, som gick ut med följande budskap:

”H&M kommer att omedelbart stoppa produktionen av alla angoraprodukter till dess att vi har säkrat att vår strikta produktpolicy följs. H&M accepterar inte att djuren behandlas illa. Vi tillåter endast produkter tillverkade av angorakaninens hår från gårdar med god djurhållning.”

Gör reklam både på nätet och i butik

Håcan Andersson, presskontakt på H&M, säger till SVT Nyheter att produktionsstoppet fortfarande gäller. Man kommer inte att köpa in fler plagg i angora förrän man kunnat säkerställa att kaninerna inte far illa.

Trots detta är det bland annat dessa mjuka plagg företaget föreslår som julklappar till sina kunder. I en butik i centrala Stockholm ligger ett helt bord med tröjor innehållande 20 procent angora uppradade under skylten ”Gifts at H&M”. I en annan butik hänger samma plagg på en helvägg precis innanför entrén.

Även på nätet gör man reklam för angora. I en film för årets julkampanj dansar exempelvis en kvinna omkring iklädd en tröja som innehåller nio procent angora.

I ett mejl till SVT Nyheter skriver H&M:s pressansvarige:

”Vi kan förstå de moraliska aspekter man kan ha på att det finns plagg kvar i butik, men då dessa redan är producerade har vi valt att ha dem kvar och visa dem för våra kunder”

”Bara ett pr-trick”

Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens rätt, tycker att marknadsföringen av angoraplaggen är häpnadsväckande i ljuset av djurplågerifilmerna.

– Det faktum att H&M gått ut och sagt att man stoppar all produktion framstår bara som ett pr-trick nu.

Det läggs för mycket ansvar på konsumenterna när man noga måste kolla efter själv för att inte råka komma hem med en angora-tröja, säger Camilla Björkbom. Reklamen är olämplig, menar hon, och argumentet att sälja slut vad man har håller inte.

– Visst, det finns andra företag som också sagt att man säljer slut på grund av att skadan redan är skedd. Men det är också en viss skillnad om man marknadsför så här, där passerar man en gräns.

Missade du inslaget med kaninerna? Här kan du se det igen. OBS: Varning för mycket starka bilder.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Kaniner plågas för att bli angora

Mer i ämnet