Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SOS Alarms vd Madeleine Raukas håller inte med om kritiken. Foto: TT

Hård kritik mot SOS Alarm – svarar alldeles för långsamt

Uppdaterad
Publicerad

Alla som ringer 112 ska få svar inom åtta sekunder. Det har larmcentralen inte kunnat garantera under de senaste tio åren, visar en ny granskning från Riksrevisionen.

Men SOS Alarms vd Madeleine Raukas menar att bolaget har vidtagit flera åtgärder det senaste året som har pressat ner svarstiderna ordentligt.

– Vi har en mycket, mycket bättre situation i dag.

Personer som ringer till nödnumret 112 får svar alldeles för långsamt, visar en granskningsrapport som Riksrevisionen publicerade på torsdagen.

SOS Alarm har inte uppnått de mål som finns rörande svarstider något år under de senaste tio åren, enligt granskningen. Antalet samtal med långa svarstider på över tre minuter har också ökat.

”Avsevärd förbättring”

SOS Alarms vd Madeleine Raukas välkomnar genomlysningen. Samtidigt påpekar hon att granskningen blickar bakåt i tiden och inte omfattar det förändringsarbete som företaget påbörjade under hösten 2022, då hon tillträdde.

– I dag har våra svarstider varit under de åtta sekunderna de senaste tre månaderna och årsarbetstiden har förbättrats med 56 procent, säger hon till SVT Nyheter.

Årssnittet för att få svar från en SOS-operatör ligger nu på elva sekunder, enligt Raukas.

– Det är en avsevärd förbättring som har skett under året.

Det beror enligt företaget bland annat på att man har anställt över 350 nya medarbetare, arbetat med arbetsmiljön och minskat personalomsättningen med 8,2 procentenheter.

Svag styrning

Riksrevisionens granskning visar därtill att svarstiden har varierat beroende på var i Sverige du bor. Den som ringer under helgen har även fått vänta längre än den som ringer måndag-fredag. Under juni, juli och augusti är svarstiderna också längre.

I sin rapport gör Riksrevisionen även bedömningen att regeringens styrning, som hälftenägare och uppdragsgivare, har varit alldeles för svag. Ett exempel på det är att det inte finns några skrivningar i avtalet med SOS Alarm om vad som händer när man inte når målen.

FAKTA: VAD GÖR SOS ALARM?

Nödnumret 112 är en viktig del av samhällets infrastruktur. Verksamheten sköts av SOS Alarm Sverige AB, som ägs av staten och Sveriges kommuner och regioner (SKR), som har hälften vardera.

I avtalet mellan dessa ska SOS Alarm ha en genomsnittlig svarstid på 8 sekunder. Vissa dagar, veckor och månader uppfyller de kravet, men senast de snittade 8 sekunder under ett helt år var 2012.

Under juni och juli 2022 jämfört med samma period i år har SOS Alarm kortat sina svarstider från 33,6 sekunder i snitt till 12,7.

Källa: MSB, SOS Alarm

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.