De ledande experter som SVT har pratat med ger en samstämmig bild; resultaten på nationella proven i svenska är missvisande. Endast 5 procent av barnen underkänns i årskurs 3, men i verkligheten är det 20 procent som inte har tillräcklig läs- och skrivkunskap efter lågstadiet, säger forskarna.
– Det är förfärligt. De här eleverna är körda när de kommer till mellanstadiet, de får ingen hjälp, säger Agneta Gulz.
Kritik mot Skolverket
Experterna menar att proven i trean är för lätta och kraven för godkänt för låga. Skolverkets bedömningsfacit, som ska identifiera lässvaga elever, döms ut som som undermåligt av många lärare och forskare.
– Skolverkets bedömningsstöd är för grovmaskigt. Det fångar inte upp elever i riskzonen, säger Linda Fält.
Skolverket menar att nationella proven är utformade för att de allra flesta ska bli godkända. Däremot ses bedömningsstöden just nu över.
– Vi tar till oss kritiken. Men jag tror att lärare vet vilka elever som inte kan läsa ordentligt. Det största problemet är att adekvat stöd inte sätts in, säger Anna Westerholm, chef för läroplansavdelningen på Skolverket.
Lärarnas kompetens kan brista
Utöver kritiken mot de nationella proven räknar experterna upp en mängd orsaker till att läsinlärningen på lågstadiet brister, till exempel lärarnas kompetens.
– Många lågstadielärare kan inte lära barn läsa. Lärarutbildningarna lär inte alltid ut den enda vetenskapliga metod som finns, säger professor Agneta Gulz.
Kritik finns även mot att kursplanerna i svenska, som utformas av Skolverket, är för diffusa och att det är oklart vilka undervisningsmetoder som är evidensbaserade.
– Vi har omfattande kontakt med forskare, men vi kanske inte är tillräckligt bra på att förmedla på vilket sätt vi använt dem. Det framstår kanske som att vi bara sitter och skriver, säger Anna Westerholm.
Ansvarsfrågan oklar
Agneta Gulz menar att det svenska skolväsendet är svårstyrt när problem ska åtgärdas.
– Det finns hundratals enskilda huvudmän och alla kör sitt eget race. Är det rektorns fel? Lärarens fel? Är det lärarutbildningens fel? Är det kommunens fel? Jag kan bara säga att det är vuxensamhället samlat som sviker. Och det är ett lotteri för barnen var de hamnar.