Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) vill att straffavgiften per försenad tågminut för Trafikverket och för de operatörer som kör tågen, ska höjas avsevärt, rapporterar SR Ekot.
– Framför allt handlar det om att det ska löna sig att göra rätt och att det ska kosta att förstöra, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Vill skärpa avgiften
Det är redan klart att avgiften nästa år höjs från 25 till 50 kronor, men regeringen anser att även det är för lågt och ger Trafikverket i uppdrag att såväl utveckla som skärpa avgiften.
Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott stöder förslaget, men tycker att Transportstyrelsen i stället för Trafikverket ska avgöra vem som ska betala störningsavgift, eftersom Trafikverket självt står för 58 procent av felen.
– Det kan vi gärna utvärdera, men det viktigaste just nu är att få störningsavgifterna på plats, replikerar Elmsäter-Svärd.
Två år gammal avgift
Järnvägsföretagen och Trafikverket har sedan två år tillbaka betalat en straffavgift till sina partners när tågförseningar sker som beror på bristande underhåll.
Mellan mars 2012 och maj 2014 har straffavgiften lett till att drygt 111 miljoner kronor har bytt ägare. Av dem har Trafikverket fått betala över 70 miljoner kronor, enligt Ekot.