Foto: Jonas Ekströmer/TT

Hon vill bli nytt språkrör för Miljöpartiet

Uppdaterad
Publicerad

Janine Alm Ericson (MP) kandiderar till att bli nytt språkrör efter Märta Stenevi, skriver Dagens Nyheter.

Janine Alm Ericson är den första som kandiderar till posten som Miljöpartiets språkrör efter att Märta Stenevi meddelade sin avgång förra veckan.

– Jag tror att jag kan ge partiet det som vi nu behöver. Både i ett politiskt inkluderande ledarskap, men också i kommunikation som kan göra att vi får fler väljare på alla nivåer, säger Janine Alm Ericson till DN.

Alm Ericson har tidigare varit Miljöpartiets gruppledare i riksdagen och är i dag partiets ekonomisk-politiska talesperson. Hon kandiderade till språkrör även när Isabella Lövin avgick 2020 men hoppade av efter att valberedningen föreslagit Stenevi.

Det som skiljer henne och Stenevi åt är att hon kommer in med ett mer ekonomiskt perspektiv, säger hon till DN.

– För att vi ska klara att sänka utsläppen, klara klimatutmaningen och naturkrisen behöver vi använda ekonomin som ett väldigt viktigt verktyg.

Klart när språkrör ska väljas

Samtidigt står det nu klart när det nya språkröret ska väljas, partiet har kallat till en extrakongress i vår, den 28 april.

”Vi har fört samtal internt och gör nu en samlad bedömning i att en extra kongress i slutet av april både är genomförbart och det bästa alternativet för partiet”, säger Marcus Friberg, ordförande i partistyrelsen, i en kommentar.

Partiet uppger också att nomineringsprocessen nu inleds officiellt.

Stenevi (MP) sjukskriven

Märta Stenevi meddelade i januari att hon skulle vara sjukskriven på obestämd tid, efter en höst där ”mycket hände samtidigt”. På fredagen förra veckan meddelade hon att hon lämnar sin post som språkrör.

”I samband med sjukskrivningen har jag fått utrymme att tänka och känna efter. Det går åt rätt håll, men jag har mått väldigt dåligt ett tag och det behöver få ta sin tid”, skrev hon på Instagram.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.