Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Stina, Mila och Hilma, 11 år, besöker en av Sveriges största skönhetsbutiker på eftermiddagen efter skolan, där de allra yngsta kunderna har ökat stort. De tror att barn blir intresserade av hudvård eftersom det är så stort på sociala medier. Foto: Jacob Hansson

Hudvårdsboom bland barn – kunder under 13 år som köper hudvård blir allt fler

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler barn använder hudvårdsprodukter. Det visar SVT:s undersökning bland skönhetskedjan Lykos butiker. Trender på sociala medier märks allra mest bland de yngsta kunderna, enligt butikscheferna själva.

För över ett år sen började det märkas att de allra yngsta hudvårdskunderna blev allt fler. Det svarar alla de nio butikschefer för Lyko som SVT har varit i kontakt med, en skönhetskedja som är populär bland yngre målgrupper. Vissa av butikscheferna uppger att andelen kunder som är yngre än 13 år utgör uppemot 20 till 40 procent av kunderna.

– De är ett nytt inslag i butikerna. De är framförallt intresserade av facemists, serum och produkter med snigelslem, säger Erica Wredberg, chef för butiksverksamheten på Lyko.

Barn influeras av sociala medier

Men det är inte bara inom handeln som hudvårdstrenden bland barn märks.

SVT:s nyhetsprogram för barn och unga Lilla Aktuellt har frågat sin panel av tio till tolvåringar om de använder hudvårdsprodukter. De fick in över 300 svar och en majoritet svarade ja. På frågan varför svarade några av barnen så här:

”För att få bättre hy, för att det är trendigt och för att det är kul. Stort intresse”

”Jag tycker det är kul, ser många andra göra det på Tik Tok och Instagram och jag blir nyfiken på att testa.”

Att de yngsta konsumenterna är känsliga för innehåll i sociala medier märks i handeln.

– Om någonting trendar på Tiktok så kan vi se att det börjar efterfrågas i butikerna, säger Erica Wredberg.

Föräldrars ansvar

Men det finns risker med att hudvård blivit trendigt bland barn. Parfymeringsämnen, konserveringsmedel och syror kan leda till hudsjukdomar och allergier. Det menar hudläkare som SVT pratat med.

Butikerna kan inte ta ansvar för vilka produkter barn bör undvika att köpa, menar Erica Wredberg.

– Ansvaret för barnens inköp ligger hos föräldrarna. Sen kan vi i handeln hjälpa till och stötta såklart. Vi följer de regler och restriktioner som finns, och vi kan ju inte förbjuda köp, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.