Foto: TT

ID-kapare länsade Eriks konto

Uppdaterad
Publicerad

Först blev breven som innehöll bankkortet och kortkoden stulna. Därefter använde tjuven Eriks personnummer för att köpa SMS-biljetter. Först när fakturorna för SMS-biljetterna kom hem till Erik insåg han att han drabbats av ID-stöld.

För egenföretagaren Erik började allt när han beställde ett nytt bankkort som skulle skickas hem till honom med posten. Några dagar efter bankkortets ankomst skulle ett brev med kortets kod komma, men inget av breven syntes till. Erik väntade några dagar och trodde att det antagligen berodde på förseningar hos banken eller hos posten.

Men efter några dagar upptäckte han att kontot var länsat. Någon hade gjort fem bankomatuttag på sammanlagt 10.000 kronor.

– Antagligen har någon på posten fiskat upp båda dessa brev i postens hantering för jag fick dem aldrig. Jag bor i lägenhet med brevinkast och det finns en låst port, så sannolikheten att någon skulle vittjat min brevlåda är ganska låg, säger Erik.

Hos Postnord menar man att det över lag är ovanligt att brev försvinner. Markus Trautmann, presschef på Postnord, vill inte kommentera det enskilda fallet med Eriks brev, men säger så här om den generella risken för interna stölder.

– Vi har få interna stölder och jobbar effektivt med säkerheten.

Tjuven köpte SMS-biljetter

Efter stölden av breven inträffade ID-kapningen. Erik tror att tjuven på något sätt fick fram hans personnummer. Därefter registrerade tjuven ett konto hos SL, Stockholms lokaltrafik, för att köpa SMS-biljetter i Eriks namn. Fakturorna för SMS-biljetterna skulle skickas till Eriks hemadress men själva biljetten landade i tjuvens anonyma telefon med kontantkort.

Företaget Klarna, som hanterar SMS-biljetterna åt SL, menar att enbart ett fåtal stölder likt denna har inträffat. De ser ingen lösning i att ta bort användandet av de anonyma kontantkorten.

– Många resenärer använder kontantkort och det är viktigt att det finns en lösning för de som vill resa kollektivt. ID-stölder är ett kriminellt beteende som är ett samhällsproblem, men lyckligtvis extremt ovanligt när det gäller SMS-biljetter, säger Klarnas pressansvarige Erik Engellau-Nilsson.

Förövaren beställde även inloggningsuppgifter hos kreditupplysningsföretaget UC, i Eriks namn.

Spärrat personnummer

I elva dagar kunde förövaren åka gratis i lokaltrafiken på Eriks bekostnad. Först när fakturorna kom hem till Erik insåg han vad som hade hänt.

– ID-kapningen upptäckte jag när jag fick två fakturor från Klarna på SMS-köpen och UC-tjänsten, säger Erik.

Nu har Erik spärrat sitt personnummer hos flertalet aktörer.

– Jag tycker det är skrämmande att man kan göra så mycket i samhället med bara ett personnummer, säger Erik.

Kritiserar banken

Nu riktar han kritik mot bland annat Swedbank som skickar hem bankkort och kod med vanlig post.

Swedbank säger att det här är ett ovanligt fall men att de uppmanar kunder att få koden via telefon eller internet för att förhindra bedrägerier.

– Det är ett mycket litet problem och ytterst få råkar ut för bedrägerier, säger Erik Cyrus, chef Group Cards Swedbank.

Erik driver en konsultfirma och vill av affärsmässiga skäl inte uppge sitt riktiga namn.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.