Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Den tidigare partisekreteraren Lars Stjernkvist (S) för fram sina åsikter om partiets bristande politikutveckling. Foto: SVT/TT

Intern kritik efter Socialdemokraternas valförlust: ”Usla oppositionspolitiker”

Uppdaterad
Publicerad

Socialdemokraterna fick nyligen sin högsta opinionssiffra på nio år, men förlorade valet. Nu väcks intern kritik mot partiets bristande politikutveckling.

– Vi är usla oppositionspolitiker, säger S-veteranen Lars Stjernkvist i Politikbyrån.

I den senaste mätningen från Novus fick S 38,2 procent – en glädjemätning för det nyblivna oppositionspartiet. Men flera ledande S-företrädare som Politikbyrån har intervjuat varnar partiet för att luta sig tillbaka mot de höga opinionssiffrorna.

– S består av politiska hantverkare. Ofta är det när vi vet att saker och ting fungerar i praktiken som vi sedan omvandlar det till politiska principer. Men det är också det här som gör att vi har svårt att finna oss tillrätta i opposition. Att vi är usla oppositionspolitiker, säger tidigare partisekreteraren Lars Stjernkvist.

Politikbyrån

”Finns en hel del jobb att göra”

SSU:s ordförande Lisa Nåbo har beskrivit S senaste skuggbudget som ”feg” och ”riktigt dålig” och anser att partiet nu behöver fokusera på att utveckla sin politik och strategi.

– Politikutvecklingen har varit minst sagt svår att hitta de senaste åren. Nu måste vi ägna oss mer åt politik än taktik. Vi har varit för dåliga på att lägga fram vår egen politik och låta riksdagen rösta om den, så att det blir tydligt för svenska folket vad skillnaden blir när vi har en högermajoritet i riksdagen.

Men ex-ministern Lena Hallengren försvarar partiets politikutveckling.

– Jag tror man måste förstå att det är viktigt att börja i problemen. Att veta vilka orättvisor som man verkligen ska försöka bekämpa, säger hon i Politikbyrån.

”Inte tillräckligt snabbfotade”

Annika Strandhäll, som var med och tog fram S valanalys, ser en annan förklaring till valförlusten.

– Vi måste bli betydligt bättre på att finnas i de digitala kanalerna och möta människor i sociala medier. Där ser vi ju en fullständig dominans av högern och SD som bland annat lyckades väldigt väl med sitt budskap om sänkta bränslepriser.

Hon tycker inte heller att partiet var tillräckligt snabbfotat i valspurten.

– Vi kunde inte möta de här populistiska utspelen om kärnkraft eller bränslepriser. Vi såg ju att det var något som förflyttade väljare i valets slutskede och där vi på ett bättre sätt hade behövt ha ett svar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Politikbyrån

Mer i ämnet