Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Polisen har inlett en förundersökning om vållande till kroppsskada. Foto: Fredrik Sandberg/TT/Privat

Kända fel där Arlanda express spårade ur – polisen misstänker brott

Uppdaterad
Publicerad

Arlanda express-tåget färdades i omkring 150 kilometer i timmen när det spårade ur. Ombord fanns 67 personer. Nu kan SVT avslöja att det funnits flera kända fel på rälsen. Samtidigt har polisen inlett en förundersökning om framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada.

Tåget avgick klockan 04.20 i lördags morse från Stockholms central. Cirka 14 minuter senare spårade det ur.

Nu visar dokument som SVT tagit del av att det funnits flera kända fel på rälsen där tåget spårade ur. I protokoll framgår det att en banarbetare drygt två veckor innan urspårningen konstaterade att det fanns sprickor i växeln där urspårningen började.

“Sprickor funna i växel 106 i samband med underhåll”, skrev han den 9 maj.

När tåget mot Arlanda passerade samma plats morgonen den 27 maj spårade det ur och två personer skadades.

Haverikommissionen kom snabbt till platsen för att utreda orsaken och undersöker bland annat växeln. Nu har även polisen beslutat sig för att inleda en förundersökning gällande framkallande av fara för annan och vållande till kroppsskada. Det är fortfarande oklart vad som låg bakom olyckan.

– På tåget fanns både resenärer och personal vid urspårningen. Det har funnits en risk för alla som befunnit sig på tåget att bli allvarligt skadade, säger Robert Björk, kriminalinspektör och förundersökningsledare på polisen.

I nuläget finns det ingen misstänkt.

Medger problem

Bolaget A-train, som sköter driften och underhållet på platsen där tåget spårade ur, medger att det funnits problem.

Har det varit besiktningsanmärkningar på just den här platsen?

– Svar ja. Vi har anmärkningar på anläggningen, säger Magnus Zetterberg, vd på A-train som driver Arlanda Express.

Fanns det anmärkningar på just den här platsen som inte var åtgärdade?

– Jag har inga indikationer på att det var någon anmärkning som inte var åtgärdad. Nu tankar vi alla system för att ge information till Haverikommissionen, säger Magnus Zetterberg.

SVT har tidigare granskat hur tåg har spårat ur på grund av kända fel och brister, då har det oftast handlat om godståg på Trafikverkets järnvägsnät. I inget av dessa fall har någon fällts för brott.

Fotnot: I en tidigare version av texten skrev vi att anteckningen om sprickor i växeln fanns i ett besiktningsprotokoll. Enligt A-train är den rätta benämningen att det var ett felärende, som enligt bolaget hade åtgärdats innan urspårningen.

Var du på tåget? Eller vet du mer om orsaken? Tipsa SVT:s granskande reportrar här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.