Annika Sundström betalade 1600 kronor extra för att hon och hennes familj skulle få en egen förstaklasskupé under tågresan till fjällen. Vad hon inte insåg var att andraklasskupéerna såg exakt likadana ut.
Snälltåget: ”Dyrare om man är färre”
Annika köpte biljetterna via SJ:s bokningssystem, men det är Snälltåget som kör tåget.
– Prisskillnaden enkel väg för den typen av kupé med plats för sex personer är 800 kronor. Normalt sett åker över fem personer i varje kupé, säger Marco Andersson, marknadschef på Snälltåget.
– Då ingår en frukostpåse, varm dryck på kvällen, en vattenflaska och bäddning av de övre sovplatserna.
Delat på sex personer blir kostnaden 133 kronor.
– Men är man som i Annikas fall färre så blir det naturligtvis dyrare, säger Marco Andersson.
Kan du förstå att Annika tycker att erbjudandet är otydligt?
– Vi lyssnar naturligtvis på våra resenärer när de ger kritik. I grund och botten tror jag det handlar om rubriken ”Förstaklass” som har skapat andra förväntningar än vad det är. Vi kanske ska döpa om det till ”Egen kupé plus” istället.
Bokade hos SJ
SJ medger å sin sida att det finns en otydlighet gällande vilken operatör som kör olika avgångar i deras bokningssystem, och beklagar detta.
– Ett utvecklingsarbete pågår och informationen kommer att bli betydligt tydligare på sj.se, förhoppningsvis blir det klart i maj, säger Tobbe Lundell, presstrateg på SJ.
Men Snälltåget är ändå den part som kunden måste vända sig till gällande reklamation, menar SJ.
– Det är deras produkt och deras paketering och där kan vi inte ta på oss ansvaret, säger Tobbe Lundell.
När Plus kontaktar Snälltåget visar det sig att det har skett en avbokning och att Annika Sundströms familj ändå till slut kan ombokas till andraklass, såsom Annika önskat.