Ebba Busch Thor (KD) får allt mer uppmärksamhet i media medan Ulf Kristersson (M) tappar mest. Foto: Pavel Koubek/TT / Jessica Gow/TT

Kristdemokraterna syns mer i media – och Moderaterna mindre

Uppdaterad
Publicerad

Ebba Busch Thor (KD) får allt mer uppmärksamhet både i sociala medier och i nyheter. Hon är också den partiledare som oftast omnämns i positiva sammanhang. Samtidigt faller intresset för Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. Det visar Ekots Mediemätaren.

Mediemätaren görs av Sifo för Sveriges Radio Ekot och mäter partier och partiledares uppmärksamhet i både sociala medier och traditionella medier.

Den senaste undersökningen visar att regeringspartiet Socialdemokraterna toppar i de traditionella mediernas politiska rapportering liksom i sociala medier under perioden 1 januari till 31 mars.

Något mer oväntat sett till partistorlek är att en av de tydliga uppmärksamhetsvinnarna är Kristdemokraternas Ebba Busch Thor.

Får störst andel positiv uppmärksamhet

Hon syns nämligen allt oftare i media. I mars hamnade hon på plats nummer två i synlighetstoppen i tidningar, radio och tv och på Facebook. På Twitter blev hon etta och rusade om Annie Lööf (C), Ulf Kristersson (M) och statsminister Stefan Löfven (S).

Hon är också den partiledare som fått störst andel positiv uppmärksamhet i sociala medier, medan KD är det parti som fått mest positiv publicitet i traditionella medier. Till stor del handlar det om goda opinionssiffror.

De som haft mest negativ publicitet är Liberalerna, vilket bland annat handlar om dåliga opinionssiffror och kritik från M och KD i samband med regeringsbildningen.

Nästan alla tappar publicitet

Generellt minskade uppmärksamheten för partierna i traditionella medier under perioden. En förklaring är att regeringsbildningen i stort sett var klar.

Det enda parti som inte fått mindre uppmärksamhet i tv, tidningar och radio är Vänsterpartiet, vilket kan förklaras med att de gavs fokus när de krävde inflytande i regeringsbildningens slutskede.

Moderaterna faller mest

Mest faller intresset för det parti som Kristdemokraterna har ett budgetsamarbete med. I stark kontrast till Ebba Busch Thor tappar moderatledaren Ulf Kristersson uppmärksamhet både i traditionella medier och på Twitter och Facebook. Samtidigt är det också allt färre som googlar honom.

Men partisekreterare Gunnar Strömmer säger till Ekot att han inte är orolig.

– Om man tittar på den senaste tiden så är vi ute och driver hårt om integrationen, tryggheten och kärnkraften, så jag tror att vi kanske snart är tillbaka i en mer normal balans.

Så är mätningen gjord

Mediemätaren görs av Sifo för Ekot. Analysperioden är 1 januari till 31 mars 2019 om inget annat anges.

Medieurvalet består av SR Ekot 16:45, SVT Rapport 19:30, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten, Expressen (från januari 2017) och TV4 (från januari 2017).

Politiska toppnyheter: Nyheter med politiskt parti nämnt på förstasida (tidning), eller i löpet eller förstanyhet (SR Ekot, Rapport, TV4). Hela artikeln eller inslaget har bedömts.

I de sociala medierna undersöks innehållet på Twitter, Facebook och Instagram. Här mäts hur mycket partier och partiledare nämns. Därefter görs ett urval av det innehåll man fått fram från Facebook och Twitter och man analyserar vilka samhällsfrågor det handlar om – och om det som skrivs om partierna och partiledarna är positivt eller negativt.

På Twitter har man kunnat söka på alla inlägg som gjorts på svenska. På Facebook kan man endast se vad offentliga konton skriver om partier och partiledare. Dessutom kan man se de redaktionella artiklar som delas, kommenteras och gillas, även på privata konton.

Källa: Sveriges Radio

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.