Foto: TT/Hövdings reklamfilm

Konsumentverket stoppar helt försäljningen av Hövding 3

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket har meddelat det svenska företaget Hövding ett permanent säljstopp och återkallelse av cykelhjälmen Hövding i Sverige. Bolaget är starkt kritiskt och kommer att överklaga beslutet.

”För oss på Hövding känns beslutet som ett myndighetsövergrepp”, skriver företaget.

I november beslutade Konsumentverket om ett tillfälligt förbud mot försäljning av den populära cykelhjälmen Hövding 3. Myndigheten har nu beslutat om ett permanent säljstopp, och en återkallelse av produkten från den svenska marknaden och från kund.

Enligt Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman, lever Hövding 3 på flera olika sätt inte upp till lagstiftningen om personlig skyddsutrustning.

– Vi har kunnat konstatera att man inte är skyddad som cyklist om man får en direktträff av en buss till exempel. Vi har också sett att det finns exempel på olyckor där olycksförloppet gått så långsamt att huvudskyddet inte detekterar olyckan, säger han till SVT Nyheter.

”Dödar en innovation”

Hövding delar inte bilden och reagerar starkt på beskedet. I ett pressmeddelande säger företaget att dagens beslut ”omintetgör bolaget och en hel produktkategori – airbagskydd för cyklister”. Det skriver vidare att det upplevs som ”ett myndighetsövergrepp”.

Konsumentverket dödar nu en innovation som räddar mångas liv varje år. Vi har moderniserat säkerhetsbranschen genom att nyttja modern teknik (AI), och ökat säkerheten i över ett decennium, säger vd Sofia Svensson.

Enligt Hövding har det statliga forskningsinstitutet Rise utrett testmetoden som använts vid certifieringen och kommit fram till att metoden uppfyller säkerhetskraven. Men Kristofer Johannesson säger att myndigheten följer lagstiftningen den har att hantera.

– Där väger hänsyn till säkerhet tyngre än ekonomiska intressen, särskilt när det rör sig om huvudskador.

Kommer överklaga

Hövding uppger att beslutet kommer att överklaga till förvaltningsrätten.

SVT har sökt Hövding för en kommentar på hur konsumenter ska tänka och agera efter beslutet.

Fakta

SVT:s Uppdrag granskning avslöjade i maj att Hövding medvetet sålt hjälmar med ett känt konstruktionsfel. Användare vars huvudskydd inte lösts ut i samband med en cykelolycka intervjuades också.

Efter flera anmälningar från allmänheten och uppgifter via media påbörjade Konsumentverket en utredning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.