Kritik mot kortavgifter på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket kräver att ett flygbolag och två resebyråer på nätet slutar med att ta ut en avgift i samband med kortköp. Ärenden är de första sedan lagen om betaltjänster trädde i kraft den 1 augusti.

Enligt den nya lagen är det inte tillåtet för en säljare att ta ut en avgift när någon betalar med till exempel ett konto- eller kreditkort.

Bolagen, Mr Jet, Travel Store och Wizz Air, har fram till den 22 september på sig att svara på Konsumentverkets kritik.

Även Ryanair anmält

Många konsumenter har också anmält lågprisflygbolagen Ryanair och Norwegian för samma sak.

Men i de fallen kan inte Konsumentverket agera eftersom de har valt att följa sina respektive hemländers lagstiftning, som inte har något förbud mot kortavgifter.

TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.