Sänkt budget för den planerade höghastighetsjärnvägen gör att många stationer kan hamna utanför stadskärnorna. Arkivbild. Foto: Adam Ihse/TT

Kritik mot slimmad snabbjärnväg

Uppdaterad
Publicerad

Kommuner ryter ifrån gällande planerna på att placera tågstationer utanför stadskärnorna när den planerade höghastighetsjärnvägen ska byggas billigare, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

– Hela tanken med det här var ju att det är ett samhällsbyggnadsprojekt som ska knyta ihop landet och skapa arbetsmarknadsförstoring, bättre möjligheter för pendling och ett ökat bostadsbyggande. Med de här förslagen går man miste om det, säger Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd i Jönköping, till radion.

Ekot har även pratat med representanter från Norrköping, Linköping, Nyköping och Borås, som säger samma sak.

Snabbjärnvägen skulle innebära nya pendlingsmöjligheter för städerna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, men då kan inte endast stationerna i storstäderna ligga centralt, menar kritikerna.

Trafikverkets slutrapport kommer i februari, men myndigheten säger redan nu att centrala tågstationer inte är möjliga om kostnaderna ska sänkas till det nuvarande kostnadstaket på drygt 200 miljarder kronor, som regeringen och samarbetspartierna Liberalerna och Centerpartiet har kommit överens om, vilket är 40 miljarder mindre än det tidigare förslaget från Sverigeförhandlingen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.