Foto: Privat och Cleis Nordfjell/TT

Kundernas ilska mot bokjätten: ”Vi väntar på julklappar från er”

Uppdaterad
Publicerad

Många av Adlibris kunder blir utan klappar i år vilket skapat oro, ledsamhet och frustration. Nu ber e-handelsjätten om ursäkt för haveriet.

– Jag får väl skylla på att tomten hade för mycket att göra och att paketet kommer efter julafton i stället, säger mamman Jessica Arkestål från Avesta.

Bonnierägda Adlibrisgruppen, där bland andra Adlibris, Bamba och Discshop ingår, har haft stora problem med sina leveranser sedan black friday.

Nu – med bara dagar kvar till jul – rasar kunderna efter att deras julklappar försenats. Många har tagit ut sin ilska på företages Facebook-sida.

”Min 8-åriga dotter riskerar att inte få några julklappar av mig i år”, skriver en person.

”Ni är totalt sämst. Beställde på black friday och sakerna har inte ens kommit”, skriver en annan.

”Tack för att ni förstör hela jävla julen”, skriver en tredje.

Jessica från Avesta: ”Får väl skylla på tomten”

En av de många drabbade är Jessica Arkestål, 36, från Avesta. Hennes dotter Smilia skulle få en efterlängtad undervåning till sitt dockskåp. Beställningen skickades in i slutet av november och trots detta har hon inte fått något besked om försenade leveranser.

– Det var en julklapp till min dotter och som nu är slut i nästintill hela Sverige, säger hon till SVT.

Nu kommer Jessica i stället få lägga tid på att förklara för sin dotter varför julen inte blev som hon tänkt:

– Jag tycker det är ururselt av Adlibris och jag kommer aldrig mer handla där. Jag får väl skylla på att tomten hade för mycket att göra och att paketet kommer efter julafton i stället.

Trots att Adlibris bett om ursäkt på Facebook fortsätter många att vara upprörda. Bland annat över bristen på kommunikation och att kompensationen består av ett presentkort på 100 kronor.

”Finns ingen garanti”

Enligt Adlibris kommunikationschef Linnéa Wiklund har 97 procent av alla ordrar som ska levereras innan jul nu skickats ut. Under dagen kommer bolaget att fortsätta skicka ut paket.

Hur många kunder kommer tvingas vänta på sina paket till efter jul?

– Det är svårt att säga men det är en väldigt liten andel av våra kunder, säger Linnéa Wiklund.

Finns det någon garanti för att man får paketet innan julafton om ni skickar det i dag eller i går?

– Nej det finns ingen garanti men vi kommer att försöka kommunicera med de kunder vi inte heller leverera till.

”Har stor förståelse för den här frustrationen”

Ni hade ju liknande problem förra året?

– Det är extra tråkigt så klart. Det som har hänt i år är att vi dels hade förseningar kopplade till black friday, det var ett tekniskt problem som vi upptäckte och som gjorde att de paketeten kom iväg alldeles för sent. Jag förstår att det blir en frustration om man väntat länge, säger hon och fortsätter:

– I december hade vi också en olycka i logistiken vilket också påverkade kapaciteten i hur snabbt vi kunde jobba under en period. Men det är alltid olyckligt när paket inte hinner fram innan jul och jag har stor förståelse för den här frustrationen och osäkerheten.

Vad vill du säga till de som tycker att ni har förstört julen?

– Vi beklagar så klart alla som har fått en försenad leverans. Det är klart att man inte ska behöva vänta så länge och vi har jobbat på så mycket vi någonsin kan för att få ut alla paket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.