Timslånga köer till SAS biljettluckor på Arlanda under lördagen. Hittills har 50 000 resenärer drabbats av SAS-piloternas strejk. Foto: TT

Lång väntan för SAS-resenärer

Uppdaterad
Publicerad

På SAS hemsida avråder man dem som skulle ha rest på de inställda flygningarna att ta sig till flygplatsen och i stället boka om eller avboka per telefon. Resenärer kan räkna med köer oavsett om man ringer eller tar sig till flygplatsen.

Fortfarande är det många resenärer som tar sig till Arlanda i hopp om att kunna boka om på plats.

– Det är köer till SAS biljettluckor. Vi upplever att de som kommer nu har känt till strejken men kommer i förhoppning om att kunna boka om till nytt flyg, säger Ulf Wallin, presschef på flygplatsoperatören Swedavia.

Pilotstrejk

Hemsidan låg nere

Swedavias hemsida låg nere under natten på grund av ett planerat tekniskt underhåll. Hemsidan fungerar nu som vanligt.

Pilotstrejken bröt ut i fredags kväll efter att Svensk pilotförening (SPF) löst ut sitt varsel för 400 SAS-piloter med bas på Arlanda.

SAS långdistansflygningar till USA och Asien, samt flygningar som genomförs med inhyrda operatörer, exempelvis vissa inrikesflygningar berörs inte av strejken. Information om vilka flyg som går och inte finns på flygbolagets hemsida.

Så skyddas resenärer vid strejken

  • Den som drabbas när flyget ställts in på grund av strejk kan kräva flygbolaget på återbetalning av biljetten eller ersättning för hotellövernattning.
  • Flygpassagerares rättigheter regleras av en EU-förordning. När strejk är orsaken till att flyget inte går enligt tidtabellen gäller samma regler som för inställda och försenade flyg.
  • Den drabbade har framför allt rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten. Om passageraren inte väljer återbetalning så är flygbolaget skyldigt att ersätta kostnader för mat och hotell. Även andra utlägg kan omfattas av rätt till kompensation.
  • Vid extraordinära omständigheter kan flygbolaget helt eller delvis befrias från ansvar.
  • SAS har gått ut med att resenärer i detta fall har rätt till återbetalning, ombokning och ersättning för utlägg för exempelvis hotellövernattning och måltider. Detaljer om reglerna för återbetalning finns på SAS hemsida.

Källa: Konsumentverket, Hallå konsument, SAS

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pilotstrejk

Mer i ämnet