Oro för att bränslepriset hamnar i skymundan under lastbilsprotest

Uppdaterad
Publicerad

Nej till vaccinpass och höga bränslepriser – det är budskapet under den lastbilsdemonstration som planeras till helgen.

Åkeriägaren Tommie stöder bränsleprotesterna men oroas för att detta kommer i skymundan för vaccinkritiken.

– För mig är det helt olika saker, men sedan finns det ett missnöje från svenska folket helt klart, säger han.

Den senaste tidens covidprotester i Kanada, där lastbilskonvojer blockerat flera städer, har spritt sig över världen och i Stockholm planeras en demonstration lördagen den 19 februari.

Arrangörerna bakom ”Freedom convoj Sweden” är kritiska till vaccinpass men inkluderar även en protest mot de höga bränslepriserna i demonstrationen. I Kanada var den tändande gnistan ett krav på vaccinering för lastbilschaufförer som skulle korsa gränsen till USA. I Sverige finns dock ingen given koppling mellan vaccinskeptiker och åkeribranschens frustration över höga bränslepriser.

Branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag vill understryka att det inte är deras medlemmar som ligger bakom den planerade demonstrationen.

– Det enda gemensamma som vi har är att vi äger lastbilar. Vi tycker inte att det är ett professionellt sätt att jobba med lobbyfrågor, säger vd:n Mikael Nilsson.

Branschorganisation tar avstånd

Att demonstrationen buntar ihop vaccinprotester med de höjda bränslepriserna ser han som ett tecken på att arrangörerna har problem med att se frågorna i ett större sammanhang.

Transportarbetareförbundets ordförande Tommy Wreeth säger att lastbilschaufförer är extra utsatta när priset på diesel går upp. Det som ofta saknas hos åkeriföretag är en klausul i avtalen som justerar priset när man får ökade driftskostnader, menar han.

– Det är inte ett åkeri som bestämmer vad dieseln kostar. Man blir nästan lite lurad eftersom man inte kan ta betalt för alla faktiska kostnader, säger han.

Åkeriägaren Tommie Hägglund påverkas av de höga bränslepriserna och är på det sättet en av dem som demonstrationen vänder sig till. Han har tre kranbilar men på grund av de höga bränslepriserna har han bara råd att köra två av dem nu.

”Man ser tusenlappar rinna iväg”

– Man ser tusenlapparna rinna i väg. Jag tankar aldrig bilarna helt fullt. Det kostar 4 500 kronor och det här är andra gången jag tankar den här veckan, säger han.

Han tycker att det är bra att man visar sitt missnöje men tycker att frågan om höga bränslepriser borde vara en separat kamp.

Hur ser du på att demonstrationen i helgen även vänder sig till personer som är emot vaccinpass, skulle det vara ett hinder för dig att delta?

– För mig är det två olika demonstrationer. Jag har inte råd att åka dit, sedan vill jag hellre att de ställer fordon i vägen i veckorna, inte på helgen, det tror jag är verkningslöst.

”Nu på lördag samarbetar vi med flera grupper inom namnet Freedom Convoy, som samtidigt kommer att belysa bränslepriserna och pandemihanteringen”, skriver Max Winter, aktivist, ledare för organisationen Frihetsrörelsen och en av arrangörerna till konvojen, i ett mejl till SVT Nyheter.

Den planerade lastbilskortegen som ska gå genom Stockholm saknar polistillstånd, enligt polisens presstalesperson Carina Skagerlind. Det cirkulerar uppgifter i sociala medier om att en del ändå kan tänkas försöka genomföra den ändå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.