”På det stora hela trivdes jag bra i skolan. Men i åttan minns jag att skolan kändes oerhört tung och tråkig” skriver statsministern på Facebook. Foto: TT/Facebook

Löfven reagerar starkt på SVT-reportaget: ”Skolan är sämre på att möta pojkar än flickor”

Publicerad

Söndagens Agenda i SVT handlade om att kvinnor dominerar på universiteten, och tar över tidigare mansdominerade yrken. Nu reagerar statsministern.

”Feminism betyder väl att arbeta för kvinnors rättigheter och då är det väl inget problem att killar halkar efter? Inget kunde vara mer fel”, skriver Stefan Löfven på Facebook.

”Som pojke från arbetarklassen på landet utanför Sollefteå var det inte givet att man skulle satsa på skolan.”

Så inleds statsminister Stefan Löfvens långa inlägg på Facebook, med anledning av söndagskvällens Agenda.

Programmet visar att av de 350 000 studenter som har börjat på landets högskolor och universitet i höst är majoriteten kvinnor. 62 procent är kvinnor och bara 38 procent är män.

”Missgynnar pojkar”

Löfven beskriver sin egna starka känsla av skoltrötthet i åttonde klass, och att han nu anser att skolan i Sverige är sämre på att möta pojkar än flickor.

Enligt Löfven finns det flera orsaker till skolans tillstånd.

Han menar att undervisningen är utformad på ett sätt som missgynnar pojkar, och att flickor gynnas i betygssättningen.

Metoden: Mobilförbud

”Pojkars skolresultat fordrar särskild uppmärksamhet”, fortsätter Löfven, och beskriver att Skolverket nu fått regeringens uppdrag att se över läroplanen. Ett mobilförbud på lektionstid ska införas, något som ska skapa en mer ordningsam miljö för pojkarna.

”Den feminism jag företräder betyder lika rättigheter för alla. Det är därför regeringen tar krafttag mot våld och sexuella övergrepp som drabbar kvinnor och lyfter att skolan inte lyckas lika bra med pojkarna”, avslutar Löfven.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.