Luxstyle upprör konsumenter världen över genom att skicka skönhetsprodukter som konsumenterna inte säger sig ha beställt. Konsumenterna vittnar om att det är efter att de har klickat på annonser i sociala medier som problemen uppstått.
Danska Konsumentombudsmannen (Forbrugerombudsmannen) har polisanmält företaget och problemen har nu gått så långt att Facebook har valt att blockera Luxstyle från att annonsera på Facebook och Instagram.
LÄS MER: Caroline fick oönskade produkter för 900 kronor
”Tekniskt omöjligt”
Jonas Hedegaard, presstalesman för Lux International Sales, svarar på några av SVT:s konsumentredaktion Plus frågor via mejl.
”Jag vill med bestämdhet förneka att Lux International Sales ApS, eller någon del inom Lux Group, skulle delta i någonting som skulle kunna benämnas som bedrägeri”, skriver han.
Jonas Hedegaard förklarar också i detalj hur beställningsförfarandet går till och hävdar att det är ”teknisk omöjligt att lägga en beställning endast genom att klicka på en annons och fylla i sina kontaktuppgifter”. Han hävdar också att en oberoende tredje part undersökt beställningsförfarandet och inte hittat några oegentligheter.
Som förklaring till att företaget fått ta emot många klagomål uppger Jonas Hedegaard att de säljer produkter i över 140 länder och på grund av företagets stora produktvolymer får de också emellanåt ta emot klagomål från sina kunder, men att de är ”relativt få”.
Han skriver också att företaget har kontaktat danska polisen och förnekat alla anklagelser som danska Konsumentombudsmannen har framfört i sin polisanmälan. Ännu har danska polisen inte valt att utreda ärendet.
Undviker följdfrågor
Plusredaktionen har ställt fler frågor, bland annat följande:
- Hur kommenterar ni det faktum att Facebook och Instagram anser att er marknadsföring är vilseledande?
- Hur förklarar ni att över tusen ärenden har inkommit mot er hos svenska myndigheter?
Inga av dessa frågor har någon företrädare för Luxstyle valt att svara på.