Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Många har börjat välja bort olivoljan för att den blivit för dyr, enligt Matpriskollens vd Ulf Mazur. Foto: SVT

Matpriserna stiger – här är varorna som ökat mest

Uppdaterad
Publicerad

Priserna på livsmedel fortsätter att höjas i den snabbaste ökningstakten på nästan ett år, visar Matpriskollens statistik.

Olivolja, juice och choklad är varor där priserna sticker iväg.

– Det är inte vad man ville se i början av året. Men nu finns ett tryck från både producenter och butiker om ökade priser, säger Ulf Mazur, vd och grundare på Matpriskollen.

Prisstegringen i januari var ett trendbrott. Den följde på en period på nio månader med inbromsade prishöjningar som legat under Riksbankens inflationsmål på 2 procent i årstakt.

Utvecklingen med stigande priser fortsatte under februari, visar nu ny statistik.

Olja och te

Lyftet totalt i dagligvaruhandeln var 0,5 procent i februari mot januari, enligt Matpriskollen. Det innebär en prishöjning på 2,5 procent i årstakt på jämförbara produkter.

Olivolja är exempel på en vara som bara blir dyrare och dyrare, upp 5 procent i februari, och 40 procent i snitt på ett år.

Te har blivit 2,7 procent dyrare och priset på choklad klättrar 3,8 procent jämfört med i januari.

Sänker egna märken

Bland de stora matkedjorna har Axfoods Hemköp och Willys höjt priserna mest sedan årsskiftet, med 1,4 procent. Ica har höjt med 0,9 procent och Coop med 0,4.

Matpriskollens sammanställning visar samtidigt att kedjorna hyvlar priset på mat från sina egna märken – ned 0,1 procent i snitt i februari. Det kan jämföras med en ökning på 0,8 procent på leverantörsmärken.

– Konsumenterna efterfrågar allt billigare alternativ i butikerna och detta är kanske ett svar från kedjorna på det, säger Ulf Mazur.

Fortsätter upp

Enligt Ulf Mazur tyder mycket på att priserna fortsätter upp i mars och april.

– Jag tror det kommer att fortsätta. Många producenter hade behövt höja priset redan förra året, men har ännu inte fått igenom de höjningarna, säger han.

Men det finns frågetecken. Ica har utlovat en miljardsatsning på prissänkningar med start i mars och Lidl har sänkt priset på sitt sortiment med produkter från Sverige med minst 20 procent.

– Det kan motverka höjningarna. Ingen vet riktigt vad Icas satsning innebär, men det gör de andra nervösa.

Varor som blev dyrare och billigare

Matvarorna med störst prisökning i februari

1. Dip till chips 4,7 procent

2. Choklad 3,8 procent

3. Olivolja och vinäger 3,1 procent

Matvarorna som sjunkit mest i pris i februari

1. Kyckling -1,4 procent

2. Färskost -1,1 procent

3. Bär -1,1 procent

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.