Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Det är en hög avslagsfrekvens jämfört med andra branscher”, säger Erik Holmgren på Migrationsverket. Foto: SVT/TT

Oseriösa assistansbolag stämplas med särskild kod

Uppdaterad
Publicerad

Migrationsverket pekar ut assistansbranschen som särskilt utsatt för oseriösa och kriminella aktörer – och gav förra året avslag på över hälften av alla nya ansökningar om arbetstillstånd kopplade till assistans.

– Vi har sett skenanställningar, vi har sett att man knyter till sig brukare med vårdbehov från utlandet och vi har sett utnyttjande av arbetskraft, säger Erik Holmgren, chef på Migrationsverkets arbetstillståndsenhet.

Migrationsverket beskriver det som ett växande problem. Därför infördes en särskild kod för ”oseriös arbetsgivare eller skenanställning” i början av 2020.

SVT har under granskningen gått igenom avslagsbeslut kopplat till assistansbranschen som har fattats med hänvisning till den nya koden, totalt handlar det om 40 beslut.

Tre exempel på avslag

• Migrationsverket ansåg att personen saknade kunskap om anställningen. ”Du kan inte uppge vilket företag du ska arbeta hos. Du känner inte till hur många timmar du ska arbeta /…/ Du har heller aldrig haft kontakt med din tilltänkta arbetsgivare”. Intervju hade endast hållits med personens bror. Migrationsverket bedömde det som en skenanställning.

• Kravet för den utannonserade tjänsten var kunskaper i teckenspråk. Trots det erbjöds två personer, som inte kunde teckenspråk, en tjänst på 50 procent vardera hos företaget. Arbetsgivaren försökte sedan dra tillbaka teckenspråkskravet, men Migrationsverket ansåg att det var en efterhandskonstruktion. Syftet ansågs vara att kringgå reglerna om inresa och vistelse i Sverige.

• Personen sökte arbetstillstånd som personlig assistent flera gånger på samma assistansbolag, men med olika uppgifter om födelsedatum. I kombination med andra liknande ärenden hos bolaget bedömer Migrationsverket att det handlar om en skenanställning.

”En hög avslagsfrekvens”

Antalet arbetstillståndsansökningar är betydligt färre än inom exempelvis IT- och restaurangbranschen men assistansen sticker ändå ut, enligt Erik Holmgren. Förra året fattade Migrationsverket beslut gällande 292 nya tillståndsansökningar inom assistansområdet, 60 procent av dessa fick avslag.

– Det är en hög avslagsfrekvens jämfört med andra branscher. När det finns stora pengar att tjäna kan det locka till sig oseriösa aktörer tyvärr. Konsekvenserna kan bli allvarliga, det är en bransch där det handlar om statliga medel som ska gå till personer med stora behov, säger Erik Holmgren.

Assistansen i siffror

Visa

• Det finns runt 980 privata assistansbolag med tillstånd och drygt 820 personer som anordnar sin egen assistans. Dessutom har alla landets kommuner assistans på något sätt.

• Den totala assistansersättningen som betalas ut uppgår årligen till runt 30 miljarder kronor.

• Försäkringskassan gjorde 258 polisanmälningar kopplat till assistansersättningen 2020, jämfört med 140 anmälningar året innan.

• Försäkringskassans totala återkrav och skadestånd gällande assistans uppgick till 464 miljoner kronor förra året, att jämföra med runt 133 miljoner året innan.

• Försäkringskassan har stoppat utbetalningarna till 46 assistansbolag sedan 2016, sju av dessa har sedan åter blivit godkända som betalningsmottagare. Det totala återkravet mot bolagen är runt 100 miljoner kronor.

Källa: IVO, Försäkringskassan

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar välfärdsbedrägerier

Mer i ämnet