Foto: TT

Mota höstdepp med extra D-vitamin

Uppdaterad
Publicerad

Höstmörkret lägger sig över oss, och november har dessutom varit ännu solfattigare än normalt på många håll. Men extra D-vitamin kan hjälpa till att mota undan vinterdepressionen, säger en forskare.

D-vitamin påverkar en rad signalsubstanser som har betydelse för vårt humör, och forskning visar att D-vitamin troligen är effektivare mot depression än ljusterapi.

Många i farozonen

Kroppen tillverkar vitaminet själv med hjälp av sommarens solljus – men ungefär hälften av svenskarna har sannolikt brist under den mörka årstiden, enligt Mats Humble, överläkare och forskare vid Örebro universitet.

– Det vi kan skrapa ihop från kosten är inte tillräckligt, även om berikning i till exempel mjölkprodukter nog varit en livlina, säger han.

Mats Humble tycker att Livsmedelsverket rekommendation på tio mikrogram per dag är för låg.

– Om man ska kunna behålla samma nivåer som under sommaren behövs det 25-50 mikrogram per dag, säger han.

D-vitamin omdiskuterat

Han rekommenderar alla att ta ett dagligt tillskott under vinterhalvåret – och någon fara för överdosering finns knappast. Då krävs betydligt högre doser under lång tid. Men det är ett omdiskuterat påstående.

Som SVT tidigare rapporterat har Livsmedelsverket föreslagit ökad D-vitaminberikning av våra livsmedel. Men förslaget får kritik av forskare som menar att det saknas bevis för att berikningen gör nytta.

Professor Karl Michaëlsson vid Uppsala kliniska forskningscentrum, som själv forskar kring D-vitamin och kalcium, är dock kritisk till en utökad berikning.

– Jag ser en risk för att detta blir ett slag i luften och inte leder till en förbättrad folkhälsa som den bakomliggande tanken är. Det finns ganska svag evidens för att en ökning av kostintaget av D-vitamin leder till en förbättrad hälsa. Det finns dessutom studier som indikerar att för mycket D-vitamin inte är bra, säger Karl Michaëlsson.

Mångmiljonindustri

Han är också starkt kritisk till att man ”gödslar med D-vitamin för hela befolkningen” i stället för att rikta in sig på speciella riskgrupper.

Industrin kring D-vitamintillskott är en mångmiljonindustri. Livsmedelsverket har tidigare varnat för att kombinationen av fler olika tillskott som innehåller D-vitamin kan göra att människor riskerar att komma upp i en skadlig dos över tid. Att äta eller sola sig till skadliga nivåer av D-vitamin är dock inte möjligt.

  • Vitamin D reglerar kalkbalansen i skelett och tänder. Brist på vitamin D kan orsaka rakit, ”engelska sjukan”, hos barn, vilket visar sig som mjukt och missformat skelett, och benuppmjukning hos vuxna.
  • Vi får i oss vitaminet dels via maten, dels bildas det i huden när vi vistas i solen.
  • D-vitamrik mat är feta fiskar som lax, sill och makrill. Även mjölk, margarin och matfettsblandningar är viktiga källor, eftersom de berikas.
  • Stora mängder D-vitamin är giftigt och kan leda till att man får för höga nivåer av kalcium i blodet, kalciuminlagring i njurarna och njursvikt. Man kan dock inte få i sig skadliga mängder enbart genom maten. (TT)

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer