E-handeln på nätet går just nu som tåget. Svenskarna e-shoppar som aldrig förr och omsättningen fortsätter att öka. Men samtidigt ökar också antalet näthandlare som får betalningskrav ifrån Kronofogden.
Fram till den sista juni i år fick Kronofogden in nästan 20 000 krav på obetalda skulder ifrån e-betalningsföretagen Klarna och Qliro. Det motsvarar en ökning med 50,2 procent jämfört med första halvåret 2017.
Analytiker: ”Risk att man överkonsumerar”
Johan Krantz är analytiker på Kronofogden och enligt honom beror utvecklingen på ett förändrat konsumtionsmönster där fler handlar online, kombinerat med enkelheten att betala på faktura.
– Problematiken med internetshopping är att det förvalda betalningsalternativet nästan alltid är faktura. För den absoluta merparten fungerar det bra men det finns en risk att man överkonsumerar eftersom man kan handla med pengar som man egentligen inte har, säger han.
Största gruppen är 18-34 år
Antalet ärenden ökar i alla åldersgrupper men den största gruppen står unga vuxna och yngre medelålders för. Av 19 910 krav på obetalda skulder var 10 688 riktade till personer mellan 18 och 34 år – det vill säga mer än hälften.
En annan tendens som sticker ut är att antalet kvinnor är överrepresenterade – när det gäller andra skulder hos Kronofogden är det generellt män. Båda faktorerna, ser dock Johan Krantz, är på utjämning.
– Unga kvinnor är förmodligen de som anammat den här trenden snabbast men nu ser vi hur det sker en ökning av antalet betalningskrav bland äldre samt män, säger han.
Tycker man ska betala på en gång
De obetalda e-räkningarna handlar ofta om relativt små summor och de flesta betalar efter att de fått kravbrev från Kronofogden. Generellt sett minskar också antalet personer med skulder hos Kronofogden, men Johan Krantz vill ändå uppmärksamma riskerna med att handla på faktura.
– Man vet aldrig vad som händer, förlorar man exempelvis sitt jobb kan det i slutändan leda till att man fastnar i skuldfällan. Samma sak gäller avbetalningsköp och kreditköp, säger han.