I Värmland har kritiken varit stark mot Arbetsförmedlingens planer att lägga ned lokalkontor. Foto: SVT

Ny rapport: ”Icke-digitala” arbetslösa får sämre stöd

Publicerad

Arbetsförmedlingen satsar hårt på digitala tjänster och färre fysiska möten. Nu visar en granskning att de arbetslösa som inte använder digitala tjänster får sämre service – och riskerar en förlängd arbetslöshet.

Arbetsförmedlingens digitala utveckling sker på flera sätt. Fler digitala tjänster ska ersätta fysiska möten och servicen på kontoren dras ned.

Förändringarna har fått kritik på flera håll, till exempel i Värmland där flera kommunalråd protesterat mot myndighetens planer.

Så sent som i våras slog en statlig utredning fast att Arbetsförmedlingen hade en ”alltför stark tilltro” till sin egen digitalisering.

Och nu kommer ytterligare kritik, i en rapport från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen som publiceras inom kort, och som SVT tagit del av.

”Teknikerna har lekstuga”

IAF har undersökt en grupp ”icke-digitala” arbetssökande och jämfört med en grupp ”digitala”.

På flera punkter blir resultatet nedslående:

  • En betydligt större andel av de ”icke-digitala” arbetssökande har inte fått någon handlingsplan inom 30 dagar, jämfört med de ”digitala”.
  • En majoritet av de ”icke-digitala” får inte tillräckligt av det stöd som arbetsförmedlaren bedömer att de behöver. Det kan till exempel handla om tolkhjälp eller att få plats i en jobbsökaraktivitet.
  • De ”icke-digitala” arbetssökande riskerar att missa viktig information – till exempel jobbförslag eller rekryteringsträffar.

IAF har tittat på 75 ärenden med ”icke-digitala” arbetssökande, och bland annat funnit att 56 av dessa hänvisats till digitala kanaler under granskningsperioden. ”I vissa fall framgick det tydligt av dokumentationen att den arbetssökande inte hade tillgång till digitala medier. Ingen av de arbetssökande i urvalet bytte till digital inlämning under den granskade perioden.”

Bland AF-personalen finns kritik mot digitaliseringsvurmen. ”Teknikerna har lekstuga och det går inte hand i hand med vilka problem det löser”, säger en chef enligt rapporten.

Personal uppger också att de är bekymrade över att digitaliseringen kommit så olika långt på olika platser. ”Kontoren som ännu inte har gått in i service på distans har kvar samma antal arbetssökande, men får mindre resurser för att ge stöd”.

Ska rätta till bristerna

IAF skriver i sina slutsatser att man ser positivt på arbetsförmedlingens digitalisering i stort, men att bristerna i hanteringen kan leda till olika behandling av arbetssökande, och att de ”icke-digitala” helt enkelt får sämre hjälp att hitta jobb.

Arbetsförmedlingen får nu några månader på sig att rätta till bristerna gällande handlingsplaner och identifierade stödinsatser.

AF ifrågasätter

Från Arbetsförmedlingen ifrågasätter man IAF:s slutsats om bristande stöd till ”icke-digitala” arbetssökande. Myndighetens pressavdelning skriver i en kommentar:

”Vad IAF bland annat har gjort är att undersöka 75 sökandeärenden för att se om de sökande har fått det stöd som det står i deras planering att de ska ha, alltså utifrån arbetsförmedlarens bedömning. IAF har däremot inte undersökt samma sak för dem som använt sig av de digitala tjänsterna. Frågan är då hur har IAF kommit fram till sina slutsatser? Vår preliminära uppfattning är att det inte går att dra några slutsatser, varken åt det ena eller andra hållet, med den metoden.”

Fakta: Rapporten om ”icke-digitala” arbetssökande

Visa

IAF har definierat ”icke-digitala” arbetssökande som att de inte använt e-legitimation när de skrivit in sig, eller skickat in sina aktivitetsrapporter digitalt. De ”digitala” arbetssökande har gjort bådadera.

De ”icke-digitala” minskade som andel fram till juni 2017, men har därefter legat mellan 10 och 12 procent.

De är oftare äldre, födda utanför Europa eller har en funktionsnedsättning.

De ”icke-digitala” är ojämnt fördelade över landet. Inom Arbetsförmedlingens område Östra Norrbotten var gruppens störst och i Stockholm Vällingby och Östra Göteborgsregionen minst.

IAF har både granskat statistik och gjort intervjuer, samt även närstuderat 75 ärenden som under ett halvår uppfyllde de ”icke-digitala” kriterierna.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer