När temperaturen i luften har stigit till över 30 grader blir temperaturen på spåren det dubbla och rälsen utvidgar sig och slipers och fästbultar orkar inte stå emot.
Solkurvor låg bland annat bakom urspårningen i Stöde för ett par veckor sedan, en urspårning som lamslog trafiken mellan Sundsvall och Ånge.
– Jag har aldrig varit med om så många solkurvor under mina 25 år som banarbetare, säger rälssvetsaren Björn Weidlertz.
”Vi har ett eftersatt underhåll”
Men enligt Björn Weidlertz beror solkurvorna inte bara på den höga temperaturen. Grundorsaken är enligt honom de stora bristerna i underhållet av järnvägen med dåliga slipers, dåliga fästbultar och brist på grus och makadam under spåren
– Det är ännu en gång bristerna i underhållet och man leker med folks liv, säger Björn Weidlertz
– Vi har ett eftersatt underhåll men vi prioriterar de mest trafikerade sträckorna, säger Annika Canaki, underhållschef vid Trafikverket
”Ingen vet vad den andra gjort”
En annan orsak till de många solkurvorna är enligt Björn Weidlertz att man inte är noga med att temperaturanpassa rälsen när man lägger ny räls som man gjorde förr, så kallad neutralisering.
Kort sagt att man inte svetsar rälsen i rätt längd för att undvika framtida tryckkrafter och solkurvor. Är rälsen för lång när den läggs dit så utvidgas den vid höga temperaturer och solkurvor kan uppkomma.
– Vi är så många entreprenörer som är inne i anläggningen och jobbar att ingen vet vad den andra gjort och gör, säger Björn Weidlertz
– Varje entreprenör ansvarar för sin del, så den som gör ett arbete ska också återställa det enligt normerna och neutralisera spåren, säger Annika canaki vid Trafikverket