• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Centrala delarna av Vellinge i Vellinge kommun, Skåne län. Det brinner i en större industrifastighet i centrala Vellinge. Rökutvecklingen är kraftig och rör sig i riktning mot Asklunda och Eskilstorp. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Malmöhus.

Valet i Sverige hålls 26 maj. Foto: Henrik Montgomer, Drago Prvulovic/TT

Om EU-valet – på lätt svenska

Uppdaterad
Publicerad

I maj ska alla länder i Europeiska unionen välja politiker till Europaparlamentet. Valet i Sverige hålls 26 maj.
Behöver du, eller någon du känner, veta mer om EU-valet i Sverige – men på enklare svenska? Då vill vi tipsa om programmet ”Nyheter på lätt svenska – om EU-valet”.

I artikeln nedan kan du överblicka programmets alla delar. Vill du se hela programmet kan du göra det här.

SVT:s nyhetsredaktion Nyheter på lätt svenska, som jobbar med att förmedla nyheter på ett enklare språk, har gjort programmet.

1. EU – Vilka svenska politiker jobbar där?

2. EU:s många institutioner – Vem bestämmer i EU?

3. EU-valet i maj – Vad är Europaparlamentet?

4. Ett samarbete mellan Europas länder – Hur påverkas EU av Brexit?

5. Kandidaterna – Vilka kan jag rösta på?

Vill du veta mer?

Se hela programmet ”Nyheter på lätt svenska – om EU-valet” här i SVT Play. Där svarar också SVT:s politiska expert Elisabeth Marmorstein på några viktiga frågor om valet i maj.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

EU-valet 2019

Mer i ämnet