Valet i Sverige hålls 26 maj. Foto: Henrik Montgomer, Drago Prvulovic/TT

Om EU-valet – på lätt svenska

Publicerad

I maj ska alla länder i Europeiska unionen välja politiker till Europaparlamentet. Valet i Sverige hålls 26 maj.
Behöver du, eller någon du känner, veta mer om EU-valet i Sverige – men på enklare svenska? Då vill vi tipsa om programmet ”Nyheter på lätt svenska – om EU-valet”.

I artikeln nedan kan du överblicka programmets alla delar. Vill du se hela programmet kan du göra det här.

SVT:s nyhetsredaktion Nyheter på lätt svenska, som jobbar med att förmedla nyheter på ett enklare språk, har gjort programmet.

1. EU – Vilka svenska politiker jobbar där?

Det senaste EU-valet var år 2014, då fick nio svenska partier skicka politiker till Europaparlamentet.

2. EU:s många institutioner – Vem bestämmer i EU?

I EU är det flera olika grupper som har makt: Europaparlamentet, EU-kommissionen, Ministerrådet och Europeiska rådet.

3. EU-valet i maj – Vad är Europaparlamentet?

I maj ska vi rösta om vilka svenska politiker vi vill ha i Europaparlamentet. Där har Sverige i dag 20 platser av 751.

4. Ett samarbete mellan Europas länder – Hur påverkas EU av Brexit?

I dag är 28 länder medlemmar i EU. Men ett land som planerar att lämna unionen är Storbritannien.

5. Kandidaterna – Vilka kan jag rösta på?

Varje svenskt parti föreslår politiker från sitt parti som man kan rösta på, de kallas för kandidater. Här är Sveriges toppkandidater.

Vill du veta mer?

Se hela programmet ”Nyheter på lätt svenska – om EU-valet” här i SVT Play. Där svarar också SVT:s politiska expert Elisabeth Marmorstein på några viktiga frågor om valet i maj.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

EU-valet 2019

Mer i ämnet