Siffror Bredbandskollen, visar att så gott som ingen operatör kan leverera utlovad maxhastighet. Foto: SVT/TT

Extremt få kunder får betald maxsurf

Uppdaterad
Publicerad

Det är stora skillnader mellan hur snabbt du kan surfa och vad bredbandsoperatörerna lovar. Det visar siffror från tjänsten Bredbandskollen som SVT Nyheter tagit del av. Och många är missnöjda med hastigheten.

– Det är för jävligt att jag bara får 20-30 megabit när avtalet är på 250 megabit, säger Benny Arildsen i Västra Frölunda.

Han är en av de som svarat på frågor om sitt bredband i SVT Nyheters test. Han bor i ett Comhem-hus och säger att han bara kan surfa i en bråkdel av den hastighet han tecknat avtal för, även då han har nätverksladden inkopplad.

– Jag har bråkat med Comhem i minst ett år men de säger bara att felet inte ligger hos dem.

Levererar inte maxhastighet

Bennys situation är kanske extrem, men han är inte ensam om inte kunna surfa så snabbt som hans avtal lovar.

Bredbandsoperatörerna anger hastigheten i intervaller med en lägsta och en högsta möjliga fart. Men siffror från Stiftelsen för infrastruktur, som driver tjänsten Bredbandskollen, visar att så gott som ingen operatör kan leverera utlovad maxhastighet.

Det kan många av de som svarat på SVT Nyheters bredbandstest vittna om. Mest missnöjda är de som har bredband via telefonjacket, så kallad ADSL.

”Operatören lovar runt men håller tunt. Utlovade 6-8 Mbit/s är vanligtvis 3,5 Mbit/s.” skriver en Telia-kund i Vrigstad i Jönköpings län.

”Abonnemang 24 Mbit/s. Bredbandskollen uppmätt 11 Mbit/s, alltså klart lägre än maxuppkoppling”, skriver en kund hos Bredbandsbolaget från Löddeköpinge i Skåne.

Konkurrens mellan leverantörer saknas

Många som skickat in sina berättelser till oss framhåller även bristen på konkurrenter som ett problem.

”Håller inte måttet, ska ligga på 12-30 Mbit/s men jag har nästan aldrig kommit över 10 Mbit/s. Dyrt och dålig kvalité. Kan tyvärr inte välja annan leverantör annars hade jag gjort det.” skriver en Enköpingsbo som har Telia som operatör.

”Vi betalar för 30Mbit/s, men vi får max ut 8Mbit/s när det funkar som bäst. Vi har bara Telia att välja på när det gäller fast bredband.” skriver en kund i Sölvesborg som även han har ADSL.

När operatörerna i sin marknadsföring talar om 100 megabit per sekund för bredband via kabel-tv, visar mätningarna på Bredbandskollen att medelhastigheten bara når upp till 59,7. Lika dåligt är det för samma hastighetsintervall via fiber.

Rickard Dahlstrand, projektledare för Bredbandskollen, är inte förvånad över resultatet. Han tycker att operatörerna borde marknadsföra lägsta möjliga hastighet istället för högsta som man de gör i dag.

– Det övre alternativet i intervallet är lite som ett lockpris som operatörerna nog medvetet sätter högt för att flasha inför konkurrenterna, men många kunder känner sig nog lurade, säger han till SVT Nyheter.

– Det här är ett systemfel. Alla operatörer är lika skyldiga, säger han.

Vanligt klagomål

Ungefär 10 procent av alla klagomål som kommer in till bredbandsoperatören Comhems kundtjänst kommer från kunder som upplever att de inte får den hastighet de ska ha enligt avtalet.

Enligt Fredrik Hallstan, pressansvarig på Comhem, beror mycket på kundernas egen utrustning.

– Utrustningen är ofta viktigare än man tror. Det handlar till exempel om var routern är placerad, vilka funktioner den har och om det är många andra datorer, surfplattor och telefoner som är uppkopplade till samma nätverk samtidigt. 

Så om man följer era tips så når man upp till maxhastighet?

– Det är inte säkert. Det spelar också roll hur mycket trafik det är i nätet och det är till exempel alltid mer på kvällarna. Det är som en motorväg. När det är mycket trafik går det långsammare, säger Fredrik Hallstan.

De dyraste abonnemangen sämst

Sämst på att leva upp till vad de lovar är bredbandsoperatörernas värstingar – alltså de dyraste abonnemangen som utlovar från 500 och ända upp till 1.000 megabit per sekund.

En jämförelse mellan de abonnemangen visar också att den faktiska hastigheten skiljer sig mycket åt mellan olika operatörer. Telias kunder surfar till exempel mycket långsammare än Bahnhofs, enligt Bredbandskollen.

Rickard Dahlstrand tror inte att den skillnaden beror på kunderna.

– Det känns orimligt att anledningen skulle vara någon annan än operatörens faktiska nät. Eller sitter en viss operatörs kunder verkligen generellt på sämre teknik?

”Kunden kan få gradera ner”

På Teliasonera framhåller man att intervallerna är en branschstandard som kommit till för att kunderna enklare ska kunna jämföra olika operatörer. Men om en kund hamnar utanför intervallet har hen rätt att säga upp abonnemanget.

– Dessutom får man testa abonnemanget i 30 dagar och kommer kunden inte upp i hastighet kan man få gradera ner, säger Irene Krohn på Teliasoneras presstjänst.

Men Rickard Dahlstrand på Bredbandskollen avråder helt från värsting-abonnemangen eftersom de modem och routrar som finns i svenska hem, enligt honom, inte är gjorda för sådana hastigheter.

– Det är lite som att köpa en sportbil som kan köra upp till 400 km i timmen, men man måste ändå köra på svenska vägar som har 110 kilometer i timmen i hastighetsbegränsning, säger han.

Unik sammanställning: Så ser det ut för din operatör

Fakta: Bredbandskollen

Visa
  • Bredbandskollen är ett konsumentverktyg som hjälper bredbandskunder att utvärdera sin bredbandsuppkoppling. Bakom tjänsten står den oberoende .se-stiftelsen. Varje dag utförs cirka 100.000 mätningar via Bredbandskollen.
  • De siffror som ligger till grund för artikeln kommer från Bredbandskollens mätningar som gjordes under helåret 2014.

Har du gjort SVT:s bredbandstest?

Visa

Vill du veta hur prisvärt ditt bredband är? Svara på några enkla frågor om ditt bredband och hjälp oss kartlägga hur det ser ut över hela landet.

Testet hittar du här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

#ETTSVERIGE – BREDBAND

Mer i ämnet