Katja har arbetat som flygvärdinna i elva år. Hon stöter på många olika situationer på flygresor där resenärer inte visar sig från sin bästa sida. Foto: TT/Stina Stjernkvist/Johan Nilsson

Otrevliga resenärer – vardagen för flygvärdinnor och tågvärdar

Uppdaterad
Publicerad

Många är ute och reser nu i semestertider – men hur uppför sig resenärer egentligen på flygplan och tåg? SVT Nyheter har pratat med två flygvärdinnor och en tågvärd som berättar hårresande historier, samt ger sina tips för en smidigare resa.

På resande fot, kanske med mycket packning, kanske ska hela familjen med – oavsett sker ofta en hel del irriterande saker ombord på flygplan och tåg. Vissa hör till vardagen, medan andra sticker ut, menar Katja, flygvärdinna sedan 11 år tillbaka.

– En person smugglade en gång ombord en hund i en icakasse, säger hon.

– När jag kom in i pentryt stod en person där och bytte blöja på sitt barn, mitt bland kaffebryggaren och allt som var där, säger Alma, som har jobbat som tågvärd i 12 år.

– Många blir väldigt arga om ett visst vin är slut, eller om beställningen blir fel, säger Leyla, som jobbat som flygvärdinna i ett år.

Generellt gott uppförande

Skräckhistorierna till trots menar Katja, Alma och Leyla att de flesta uppför sig med tanke på hur många som reser med flyg och tåg. Men en sak som de alla lyfter är resenärers brist på hänsyn inför både medpassagerare och personal.

– Folk kan skälla ut en på en nivå som är orimlig gällande saker man som tågvärd inte kan rå för. Vi har också haft situationer då personer spärrar dörrar då de vill röka klart sin cigarett, utan att tänka på att vi har en tidtabell att följa, säger Alma.

Enligt Katja beter sig resenärer otrevligt på olika vis någon gång varje dag.

– Folk kan prata i telefon tills vi ska lyfta och så lyssnar de helt enkelt inte när vi säger till, och det är något som kan orsaka förseningar, säger hon.

Semestertider märks av

Just under semestertider, då fler reser, kan problematiska situationer komma att öka.

– När fler ovana resenärer reser märks en skillnad i hur folk beter sig. Många vet kanske inte var man ska lägga väskan, eller så vill folk gå på toaletten när vi precis boardat, vilket kan skapa problem, säger Katja.

Något som ofta ställer till det är bagaget. Närmare bestämt att det placeras fel eller helt enkelt består av för många väskor.

– Flera resenärer kan säga att de har rätt till en viss yta, men så har de tre väskor med sig i handbagage, vilket inte är okej, säger Leyla och fortsätter:

– Vissa tror att vi ska fixa allt för dem, men vår uppgift är att se till att allt är säkert.

Alma och Leyla heter egentligen något annat.

Tips inför resan

Tågvärdens tips:

Ta inte med mer bagage än du kan bära och kolla ordentligt vad som står på din biljett så du vet vart och hur du ska åka. Ta med vatten och tålamod.

Sitt inte med hörlurar hela tiden för då missar man lätt viktig information som ropas ut om exempelvis byten och förseningar. Att ställa alla frågor till tågvärden vid stopp kan skapa förseningar.

Rök inte i dörröppningar på tågen, det skadar ventilationssystemet.

Respektera tågets tidschema, ökad försening skapar ökad irritation.

Flygvärdinnornas tips:

Var förberedd, kontakta flygbolaget innan och ta reda på vad som gäller för ditt bagage, det finns många olika regler för olika bolag.

Gå inte ombord med för många väskor.

Börja inte packa om mitt i gången så att påstigningen stoppas upp.

Gå på toaletten innan du går ombord planet.

Var inte så snabb med att knäppa upp bältet efter landning, det tar tid att komma till punkten då dörren öppnas.

Visa hänsyn för dina medresenärer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.